Van Telegram tot Instagram en van Twitter tot YouTube: op alle
platforms zien we dat de vijandigheid richting lhbti+-groepen groeit.
Zeker sinds het einde van de coronapandemie groeit homo- en transfobie
razendsnel.
Regenboogbankjes worden beklad, LGBTI vlagen worden verbrand of
neergehaald, kunstwerken worden vernield. Bevatte in 2020 op YouTube nog tien
procent van de reacties
over dit onderwerp uitingen van intolerantie of haat, inmiddels is dat
meer dan dertig procent. Op Telegram, Twitter en Instagram zien we een
verdubbeling in het percentage sinds 2020. Sinds 2017 is de haat op
Twitter meer dan verdrievoudigd. Sinds de overname van het
platform door Elon Musk vertrekken steeds meer queer personen van het
platform, daar komen extreemrechtse trollen voor in de plaats. Het
aandeel negatieve tweets over lhbti+-onderwerpen is sinds die overname
met 42 procent gestegen.
Op Youtube verzamelen haatberichten zich onder
video’s van Ongehoord Nederland of KafkaNL, maar ook op de kanalen van
traditionele en rechtsgeoriënteerde media zoals PowNed en De Telegraaf.
Op Telegram is de haat sinds 2018 verdubbeld en sinds corona stijgt de
intolerantie daar het hardst. 78 procent van de intolerante berichten
op Telegram gaat over een ‘verborgen agenda’, het gaat er over de
‘trans-maffia’, om satanisten die de lhbti+-gemeenschap controleren, of
de ‘joodse regenbooggemeenschap’. Antisemitische en homofobe
complottheorieën vallen op dit platform samen. De meest aangehaalde
bronnen zijn alternatieve nieuwsbronnen als hetnieuwsmaardananders.nl
en redvoicemedia.com die we ook voorbij zagen komen met nepnieuws
tijdens de coronacrisis.
Sinds corona merkt een transvrouw op
dat dat haar online aanwezigheid
doorsijpelt naar haar dagelijks leven. Ze wordt op straat steeds meer
herkend en dagelijks uitgescholden. "Het is zo erg dat ze niet meer
door haar eigen woonplaats fietst. Ik loop niet
meer langs een terras en ik vind het heel eng om ’s avonds met de trein
te moeten reizen voor mijn werk en reis eerste klas omdat de tweede
klas
onveilig voor me is."
Op Instagram kan het winnen van een missverkiezing door een
transvrouw op veel haat rekenen. Het regent daarna opmerkingen waarin
transvrouwen als geestesziek worden bestempeld of worden
uitgescholden en ontvangen zelfs doodsbedreigingen.
Begin 2023 schrijft auteur Pim Lammers een gedicht voor de
Kinderboekenweek. Vanuit extreemrechtse en religieuze kringen breekt
een storm van kritiek los. Op de website reactionair.nl wordt een
fragment geciteerd uit een verhaal dat hij in 2016 schreef voor
volwassenen over misbruik van een jeugdvoetballer door zijn
trainer. “Pedo-porno”, concludeert de website en een paar expliciete
zinnen beginnen online te circuleren door conservatieven, extreemrechts
en
mensen uit de complothoek die de handen ineenslaan.
De discussie slaat over naar Twitter en daarna naar Instagram. En waar
het
op Twitter nog rechts-conservatieven waren die zich tegen Lammers
verzetten, voegen zich op Instagram vrouwelijke influencers bij de
discussie. Model Kim Feenstra en zangeres Monique Smit delen de
verdachtmakingen en zeggen dat ze zich zorgen maken om hun kinderen. De
kwestie bereikt zelfs Hart van Nederland.
Lammers
krijgt doodsbedreigingen en zijn huisadres gaat rond. Hij trekt zich
terug – geen gedicht. De lezingen die voor de komende tijd gepland
staan, zegt hij af. Ook andere vormen
van haat nemen toe. Het afgelopen jaar steeg over de gehele linie het
anti-transgeluid met 67 procent. Op de sociale media wordt de
lhbti+- gemeenschap steeds meer geconfronteerd met haatmail,
scheldpartijen en bedreigingen. Transgenders
worden uitgescholden met kreten als ‘gore trans paardenbek’, ‘manwijf’
of ‘kanker transformer’ en ‘Laat de kinderen gewoon kind zijn."De belangrijkste
afzenders: extreemrechts, ultrachristelijk (zoals Civitas
Christiana), complotdenkers en ‘bezorgde’ influencers.“
Mannen van de extreemrechtse organisatie Voorpost, veelal gekleed in
zwarte bomberjacks en met kaalgeschoren hoofden en jongeren van Forum
voor Democratie en leden van de Roze Leeuw, een belangenorganisatie oor
rechts-conservatieve homo’s, lesbiennes en biseksuelen protesteren met
veel geschreeuw en aanhoudend tromgeroffel tegen een
voorleesochtend van Ma’Ma Queen aan kinderen en hun ouders in het
Rotterdamse theater Lantaarnvenster. Als de dragqueen zich gekleed in
een grote baljurk en geëscorteerd door vrienden en politie zich een weg
baant door de haag van protest klinkt er van alle kanten luid boegeroep
en wordt er met
eieren gegooid. ‘Als je ballen in je broek hebt, dan ben je een mán’,
gilt een woedende vrouw. ‘Oprotten!’ ‘Laat de kinderen met rust.’ De
Forum-jongeren houden borden omhoog: ‘Stop de seksualisering van
kinderen’ en ‘Genderideologie = pedofilie’.
Venus, zoals Ma’Ma Queen heet
als ze niet in drag is, is de schrik van de haatreacties nog niet te
boven gekomen en durft sinds die voorleesmiddag niet altijd meer over
straat. Een flamboyante jurk of
veel make-up zit er niet meer in uit angst voor agressieve
reacties, vooral van mannen. "Dit jaar werd tegen mij geschreeuwd
terwijl ik
in de metro onderweg was naar de Canal Parade. Een jaar of vijf
geleden was dat echt niet zo, toen kreeg ik bijna geen reacties, of
zelfs complimenten: wat zie je er mooi uit, veel plezier vandaag."
Online gebeurt het al langer: groepen die op het oog weinig
met elkaar gemeen hebben, zoals complotdenkers, streng gelovigen en
‘bezorgde’ influencers als zangeres Anouk, keren zich samen tegen de
lhbti+-gemeenschap. Ze zeggen te hebben gelezen dat de
overheid kinderen wil dwingen transgender te worden en
beweren dat transvrouwen eigenlijk mannen zijn die erop uit zijn om
vrouwen te verkrachten en noemen transmannen vrouwen die in de
war zijn. Natuurlijk nergens op gebaseerd allemaal en voor deze
beweringen is geen enkel bewijs.
In de discussie over het weigeren van een regenboogband door een
voetbalspeler verenigen katholieken,
gereformeerden, moslims en tal van andere groepen zich om zich uit te
spreken tegen lhbti+-emancipatie.
Met een onsmakelijke foto van bebloed wc-papier in het
toilet wil Anouk duidelijk maken dat menstruatie een vrouw
definieert en niet een persoon die een transitie heeft ondergaan.
Gelukkig was er op sociale media veel weerstand tegen haar post, maar
ze kreeg ook veel bijval onder het mom van “Het was maar een grapje”.
Opeens hangen ze in abri’s door heel het land, de zwarte silhouetten
van een traditioneel mannelijk en vrouwelijk lichaam. ‘De
transgenderwet gaat ons allemaal aan’, luidt de tekst op de poster en
daaronder een link naar de website gendertwijfel.nl.
Ook een campagne opgezet en gesteund door een bonte mix van
conservatief-rechtse opiniemakers en conservatief-christenen als
platform Genderpunt en Stichting Voorzij keert zich tegen de
transgenderwet die trans personen zelf het recht geeft te bepalen hoe
ze zich willen laten registreren in hun paspoort. “De veiligheid van
vrouwen is in het geding”, zo beweren zij. “Door deze wet kunnen
mannen ongehinderd toegang kunnen krijgen tot toilet- en kleedruimtes
van vrouwen.” “De transgenderwet past in de agenda van het acceptabel
maken van pedofilie, het slopen van het klassieke gezin, het
onvruchtbaar maken van nieuwe generaties en het verwarren en wanhopig
maken van kinderen”. Hun argumenten vonden gehoor bij het CDA en de VVD
en de stemming over deze wet werd met steun SGP, BBB, FvD en BVNL tot
september 2023 uitgesteld.
De vlam van woede die door deze campagne werd
aangewakkerd resulteerde in een golf van intolerantie, haat en
intimidatie door allerlei complotgroepen, streng-islamitische en
christelijke
gebruikers op YouTube.
Al achttien jaar organiseert Rutgers, het expertisecentrum
seksualiteit, de Week van de Lentekriebels op basisscholen en in
het
speciaal onderwijs, een projectweek waarin aandacht wordt besteed aan
relationele en seksuele vorming.
Elk jaar zijn er wel ouders die zich afvragen waarom scholen aandacht
moeten besteden aan seks en relaties. Die vragen kwamen vooral vanuit
mensen met een specifieke levensbeschouwelijke visie maar
de afgelopen jaren is daar, zeker na de pandemie, iets in veranderd. Op Twitter wordt opgeroepen kinderen
thuis te houden en Thierry Baudet
roept op een einde maken aan ‘de seksualisering van kinderen’.
Op
sociale media verschijnen haatberichten die niets te maken hebben met
de projectweek. Medewerkers van Rutgers krijgen bezoekers aan de deur
met bedreigingen. Er circuleerden bewerkte filmpjes en de wildste
beweringen gingen rond, zoals dat pijpen en anale seks onderdeel zijn
van het curriculum voor de onderbouw. Maar al die beweringen kloppen
niet. Met goede voorlichting willen medewerkers van het
expertisecentrum juist kinderen en jongeren beschermen.
De strategie
van deze oppositie is duidelijk het frame creëren dat organisaties
zoals Rutgers het traditionele gezin in gevaar brengen en die
vervolgens de mond te snoeren.’
Weren van queer content
Nog altijd worden foto’s en filmpjes van lhbti+’ers sneller geblokkeerd
en van sociale media verwijderd. Het simpelweg opnemen van het woord
‘trans’ in een videotitel is zelfs voldoende om advertentie-inkomsten
voor de video te blokkeren.
Het eerste grote schandaal rondom discriminerend modereren kwam in 2011
aan het licht toen zonder uitleg een afbeelding van Facebook werd
verwijderd van twee zoenende
mannen uit het Britse televisiedrama EastEnders. Door bepaalde video’s
al “porno” aan te merken proberen extreemrechtse groeperingen queer
content van het internet te verdrijven.
Internationale gedenkdag 20 november
Op deze dag wordt stilgestaan bij de honderden mensen die zijn vermoord
als gevolg van transfobie en aandacht gevraagd voor het geweld tegen
transgenders.
De internationale transgender gedenkdag is in 1999 bedacht door
Gwendolyn Ann Smith, een transgender die onder andere columnist is. De
eerste bijeenkomst werd georganiseerd om de moord van Rita Hester te
herdenken. Sindsdien is het initiatief uitgegroeid tot een bijeenkomst
die jaarlijks plaatsvindt in zo'n 185 steden in meer dan 20 landen.
Op de gedenkdag wordt vaak de nadruk gelegd op het verband tussen
transfobie en de huidskleur en sociale klasse van transgenders. Vooral
in de Verenigde Staten vindt geweld disproportioneel vaak plaats tegen
zwarte transgenders.
Ook in Nederland is er geweld tegen transgenders Uit een onderzoek van
Transgender Netwerk Nederland gepubliceerd op 1 november 2015 naar
veiligheid en transgenders in de openbare ruimte in Nederland bleek dat
maar liefst 43 procent van de respondenten te maken had gehad met
geweld in de periode van een jaar. De Transgender Gedenkdag vindt elk
jaar plaats in een andere stad in Nederland.