Annie Hindle (ca. 1847- begin 20e eeuw)


 

Annie Hindle was de eerste vrouw in de VS naam maakte als male impersonator in het variety theater. In 1891 schreef de New York Sun dat zij "the first out-and-out 'male impersonator' die op het New-Yorkse theaterpodium te zien was. "

Hindle werd geboren in Hertfordshire, Engeland in de tweede helft van de veertiger jaren van de 19e eeuw. Zij was een weeskind en werd opgevoed en geadopteerd door Mrs. Ann Hindle, die haar al op haar vijfde jaar in kleine plaatselijke theaters liet optreden.
In Londense music halls trad zij op als man en zong zij liedjes die op een man waren geschreven en oogstte daarmee veel succes.
In 1867 waagde ze de sprong van Amerika, waar ze een tour maakte langs saloons en variety theaters. Tussen 1868 en 1886 trad zij op in Amerikaanse variety shows en had zij toen weinig tijd voor andere zaken. Ze was flexibel en trad behalve solo ook op in minstrel shows. Af en toe speelde zij ook rollen in kleine drama’s die in die tijd  aan het eind van iedere variety voorstelling werden opgevoerd.

In de jaren 1870 was zij kort manager van de Grand Central Variety Hall in Cincinnati, Ohio, maar door de weinige belangstelling als gevolg van de financiële crisis werd dit theater gesloten.
Hindle’s was inmiddels door de positieve kritieken reviews bij het Amerikaanse publiek zeer popular geworden. Eén van de recensenten  schreef over haar:  "Miss Hindle is of medium stature, with a pleasing figure and voice. The Lingard style of business [that is, playing both male and female parts] is the lady's forte. . . . The changes were cleverly executed and the songs given with a vim and dash that was really refreshing" (Review of a performance at the Metropolitan Music Hall, Washington, D. C. "Music Halls," New York Clipper, December 19, 1868).

Hindle trouwde in 1868 met de zangkomiek Charles Vivian, maar na zes weken gingen zij hun eigen weg. Volgens de historicus Laurence Senelick had Hindle geweigerd het huwelijk te consumeren en zou Charles haar hebben geslagen.
Tot een echtscheiding kwam het echter niet.
In 1878 zou zij volgens de Clipper zijn getrouwd met de minstrel acteur W. W. Long, maar dit is nooit bevestigd. Hindle heeft ook nooit met hem opgetreden of met hem samen gereisd.
Vanaf die tijd begon Hindle  zich steeds manlijker voor te doen, sprak zij met een lage stem en bewerkte zij haar gezicht zo dat deze leek op een stoppelbaard. Ze zong ook macho zangnummers, zoals “Racketty Jack” en “Do Not Put Your Boots on a Man When He’s Down”, militaire nummers die in die tijd na de Burgeroorlog enorm populair waren.
Hindle bleef nog jaren populair. Een recensent uit Texas schreef: "Annie Hindle has proved a great success. As a male impersonator her sex is so concealed that one is apt to imagine that it is a man who is singing" (Review of a performance at the Adelphi Theatre, Galveston, Texas. "Variety Halls," New York Clipper, December 16, 1876).

In het begin van de jaren 1880 kwam haar carrière in een neerwaartse beweging. In 1886 trouwde ze voor de tweede maal in Grand Rapids, Michigan, met haar kleedster Anna Ryan toen haar theatergroep een tournee maakte door het Midden-Westen.
Dat gebeurde door een plaatselijke dominee van de Baptistenkerk op een avond na Hindles optreden. Hindle noemde zich Charles en was als man gekleed terwijl zijn bruid haar jurk droeg. Gilbert Sarony, een female impersonator van Hindle’s toneelgezelschap en een plaatselijke bankbediende die van de straat was geplukt waren de getuigen.
Het huwelijk bleef in Grand Rapits niet onopgemerkt en zorgde voor veel ophef in de plaatselijke nieuwsbladen. Hindle werd verklaard een echte man te zijn en haar carrière als male impersonator was ten einde.
Het variétégezelschap werd ontbonden en Hindle vestigde zich met zijn echtgenote in Jersey City in de staat New Jersey. De twee bleven samen tot Anna’s overlijden in 1891 en droegen al die tijd droegen beiden vrouwenkleding.
Enkele maanden was Hindle nog te zien in een New-Yorkse beer garden. Vervolgens trouwde ze voor de derde maal, wederom met een vrouw genaamd Louise Spenghel. Ze probeerde nog een comeback te maken in het vaudeville-theater en trad met een klein theatergezelschap op tot in het begin van de 20e eeuw.  
Het is niet bekend wanneer deze opmerkelijke vrouw is overleden.


bronnen:

Annie Hindle (GLBTQ)

Annie Hindle (Wordpress)



Als je een aanvulling of opmerking hebt over deze site dan kun je een mailtje sturen naar Transarchief