Minstrelshow


Poster van een minstrel-optreden door de komiek Billy Van uit 1900

De "minstrelshow" was omstreeks 1820 in de VS ontstaan.
De blanke entertainer, Thomas Daddy Rice, zorgde voor een sensatie door met het gebruik van verbrande kurk zijn gezicht zwart te maken en het lied Jump Jim Crow ten gehore te brengen.

In de minstrelshows gaven de zangers een indruk van het leven van de leven van de negerslaven op de katoenplantages. Ze werden voorgesteld als blije kinderen, die dansten en zongen en zich volop te goed deden aan watermeloenen.
Een minstelshow was een soort variété-voorstelling, waarbij een blanke komiek centraal op het podium zat en werd geflankeerd door twee zwartgeschminkte mannen (alleen de mond was niet geschminkt) die zijn grappen afmaakten. Ook speelden zij op allerlei muziekinstrumenten, traden op als tapdansers en aan het eind van de show werden in een aantal sketches de spot gedreven met allerlei personen en toestanden. Vooral de zwarte Amerikanen werden op de hak genomen. Dit bleek een gat in de markt te zijn. Dit bleef leuk, totdat de zwarten zelf het theater ingingen en de minstrelshow meer ging lijken op vaudeville.
De minstrel shows waren simpel vermaak met een platte vorm van humor. Het was een van de eerste oorspronkelijk Amerikaanse genres.

In 1847 kwam er voor het eerst uit Amerika een "Minstrelshow" naar Nederland. Nog nooit eerder had men in ons land dansers gezien die zulke wilde bewegingen maakten bij het dansen op ritmische muziek. De mensen begrepen niet waarom die artiesten zo vreemd deden.

Rond 1848 waren in de VS minstrelshows waarin artiesten aantraden met blackface een nationale kunstvorm waarin hogere kunstvormen zoals opera gepopulariseerd werden voor een algemeen publiek. Aan het begin van de 20e eeuw werd blackface een eigen vorm, los van de minstrel show, totdat het in de jaren 60 ophield met de opkomst van burgerrechten in de VS. Het droeg bij aan de verspreiding van stereotypen in de VS zoals het zorgeloze zwartje op de plantage of de donkere dandy.

In de stukken dreef men aanvankelijk de spot met Afro-Amerikaanse stereotypen. Later gingen Afro-Amerikanen deze theatervorm juist gebruiken als emancipatiemiddel. De Afro-Amerikaanse bevolking was op zoek naar een eigen plek in de Amerikaanse samenleving. De.slavernij was immers nog niet zo lang geleden afgeschaft.

Rolin Howard was een blanke man die met een zwart gemaakt gezicht als Afrikaanse Amerikaan optrad in een minstrelshow aan het eind van de 19e eeuw


Blackface was ongeveer 100 jaar lang een belangrijke toneelvorm in het theater in de VS, beginnend rond 1830. Het werd ook in Groot-Brittannië populair, waar deze traditie langer bleef bestaan dan in de VS, met tv-uitzendingen tot 1978 (The Black and White Minstrel Show) en 1981.
Eind 19e eeuw begon de populariteit van minstrelshows af te nemen. Na 1920 was deze vorm van vermaak niet meer commercieel levensvatbaar. Vaudeville nam over als populair amusement.


minstel show



Als je een aanvulling of opmerking hebt over deze site dan kun je een mailtje sturen naar Transarchief