Poster van een minstrel-optreden door de komiek Billy Van uit 1900
De "minstrelshow" was omstreeks
1820 in de
VS ontstaan. De blanke entertainer, Thomas
Daddy Rice, zorgde voor een sensatie door met het gebruik van verbrande kurk
zijn gezicht zwart te maken en het lied Jump Jim Crow ten gehore te
brengen.
In de minstrelshows gaven de zangers een indruk van het leven van de leven van de
negerslaven op de katoenplantages. Ze werden voorgesteld als blije
kinderen, die dansten en zongen en zich volop te goed deden aan
watermeloenen.
Een minstelshow was een soort
variété-voorstelling, waarbij een blanke
komiek centraal op het podium zat en werd geflankeerd door twee
zwartgeschminkte mannen (alleen de mond was niet geschminkt) die zijn
grappen afmaakten. Ook speelden zij op allerlei muziekinstrumenten,
traden op als tapdansers en aan het eind van de show werden in een
aantal sketches de spot gedreven met allerlei personen en toestanden.
Vooral de zwarte Amerikanen werden op de hak genomen. Dit bleek een gat
in de markt te zijn. Dit bleef leuk, totdat de zwarten zelf het theater
ingingen en de minstrelshow meer ging lijken op vaudeville.
De minstrel shows waren simpel vermaak met
een platte vorm van humor. Het was een van de eerste oorspronkelijk
Amerikaanse genres.
In 1847 kwam er voor het eerst uit Amerika een "Minstrelshow" naar
Nederland. Nog nooit eerder had men in ons land dansers gezien die
zulke wilde bewegingen maakten bij het dansen op ritmische muziek. De
mensen begrepen niet waarom die artiesten zo vreemd deden. Rond
1848 waren in de VS minstrelshows waarin artiesten aantraden met
blackface een nationale kunstvorm waarin hogere kunstvormen zoals opera
gepopulariseerd werden voor een algemeen publiek. Aan het begin van de
20e eeuw werd blackface een eigen vorm, los van de minstrel show,
totdat het in de jaren 60 ophield met de opkomst van burgerrechten in
de VS. Het droeg bij aan de verspreiding van stereotypen in de VS zoals
het zorgeloze zwartje op de plantage of de donkere dandy.
In de stukken dreef men aanvankelijk de spot met Afro-Amerikaanse
stereotypen. Later gingen Afro-Amerikanen deze theatervorm juist
gebruiken als emancipatiemiddel. De Afro-Amerikaanse bevolking was op
zoek naar een eigen plek in de Amerikaanse samenleving. De.slavernij
was immers nog niet zo lang geleden afgeschaft.
Rolin Howard was
een blanke man die met een zwart gemaakt gezicht als
Afrikaanse Amerikaan optrad in een minstrelshow aan het eind van de 19e
eeuw
Blackface
was ongeveer 100 jaar lang een belangrijke toneelvorm in het theater in
de VS, beginnend rond 1830. Het werd ook in Groot-Brittannië populair,
waar deze traditie langer bleef bestaan dan in de VS, met
tv-uitzendingen tot 1978 (The Black and White Minstrel Show) en 1981. Eind
19e eeuw begon de populariteit van minstrelshows af te nemen. Na 1920
was deze vorm van vermaak niet meer commercieel levensvatbaar.
Vaudeville nam over als populair amusement. minstel
show
Als je
een aanvulling of opmerking hebt over deze site dan kun je een
mailtje sturen naar Transarchief