Klanten van transgenders - Paul(a) Vennix |
Voor dit onderzoek werden 49 interviews gehouden met klanten van transgender-prostituees
Het
grote aantal islamieten is
opvallend. De ondervraagde
islamitische klanten zeggen daarover:
- "In mijn geloof mag je niet met vreemden,..."
- "Als je zegt, 'Ik heb het met een travestiet gedaan',
dan word je echt kapot gemaakt."
Kennelijk
speelt ook hier dus
de spanning van het verbodene
een rol. We kwamen dat al eerder tegen bij de oorzaken voor travestie.
Travestie is opwindend omdat het niet mag. Een andere verklaring is ook
dat
Marokkaanse en Turkse mannen zich de eerste keer gewoon niet goed
realiseren
dat die verleidelijk uitziende 'vrouw' in werkelijkheid een man is (zie
verderop). Ook kan het zijn dat de betaling voor het interview (f.
50.--)
leidde tot het aantrekken van veel relatief slecht verdienende
buitenlandse
mannen.
De
gemiddelde leeftijd van de
klanten is 31 jaar met een
gemiddelde afwijking (SD) van ongeveer 10 jaar. Het gaat dus om
overwegend
jonge mannen in de leeftijd van ruwweg 16 tot 46 jaar. Meer dan de
helft (53%)
is al voor de 20-ste verjaardag bij een prostituee geweest. Bijna alle
mannen
(84%) zijn voor hun 26-ste met dat bezoek begonnen. Kennelijk geldt
hier: jong
geleerd, is oud gedaan.
Hoe
vaak men een prostituee
bezoekt varieert sterk. Sommigen
hebben het de laatste 12 maanden 1 keer gedaan. Een 22% heeft het
tenminste
wekelijks gedaan.
Het
opleidingsniveau is met 20% hoger opgeleiden (WO en HBO)
aan de lage kant. Dit komt mogelijk doordat de klanten in de duurdere
auto's
niet bereikt werden in het onderzoek. Zij pikken de prostituee op en
nemen die
mee naar huis of elders.
De
seksuele voorkeur van de
klanten is 'uitsluitend vrouwen'
(48%) of biseksueel (50%). Homoseksuele mannen die uitsluitend gericht
waren op
andere mannen kwamen onder de klanten niet voor. Een enkele klant (2%)
beperkte
zich in zijn seksuele voorkeur tot uitsluitend transgenders. Van de 23
biseksuele mannen hadden 3 een voorkeur voor seks met mannen en 15 een
voorkeur
voor seks met vrouwen. De overige biseksuele mannen hadden geen
voorkeur. In
totaal is 80% van de klanten (n=46) dus vooral gericht op vrouwen. Een
20%
maakt het niet uit of is vooral gericht op mannen of transgenders.
Het merkwaardige idee dat bij
veel mensen bestaat dat
transgenders aantrekkelijk zouden zijn voor homoseksuelen is dus
onjuist.
Transgenders zijn -- mits ze voldoende als vrouw overkomen --
aantrekkelijk
voor hetero- en biseksuelen, maar niet voor homoseksuelen.
Van
de klanten is slechts 25%
samenwonend. De klanten zijn
dus vooral alleenstaande mannen. Verder speelt seks een belangrijke rol
in het
leven van de helft (49%). Ze zeggen tenminste 'veel met seks bezig te
zijn.'
Prostitutie is voor 2/3 van de klanten zonder vaste partner (gehuwd,
samenwonend, LAT-relatie) de belangrijkste vorm van seks. Voor de
klanten met
vaste partner ligt dit totaal anders. Daar vindt slechts 1 op de 18
prostitutie
de belangrijkste vorm van seks. De reden om naar de prostituee te
stappen is
voor vrijwel alle mannen dezelfde: seks.
Samenvattend:
de klanten van de
transgenders zijn allemaal
hetero- en biseksueel. Ze zijn nog vrij jong en vaak al op jonge
leeftijd
begonnen met betaalde seks. Ze zijn vaak alleenstaand en sterk op seks
gericht.
Prostitutie is voor hun vaak de belangrijkste vorm van seks. Naar
verhouding is
een onverwacht groot deel van buitenlandse afkomst en islamitisch.
Wat
zijn de redenen waarom deze
mannen naar
een transgender-prostituee stappen in plaats van naar een gewone
prostituee?
Vennix
ziet deze groep mannen
die geen plezier hebben in de
vrouwenrol als duidelijk afwijkend in gedrag en omschrijft deze groep
als
'homoseksuele mannen' (p. 16). Waar hij deze conclusie precies op
baseert, is
niet duidelijk.
Vennix
merkt op p. 13 op dat
men dit eigenlijk geen
travestieten kan noemen, omdat de innerlijke drang ontbreekt. Aan de
ene kant
lijkt dat nogal een vaag criterium, aan de andere kant een essentieel
punt. Een
man die alleen in het kader van een film, toneelopvoering of sketch de
vrouwenrol speelt, zien we normaal niet als een echte (seksuele)
travestiet.
Ook zijn er duidelijke verschillen in gedrag tussen de 'echte'
travestiet en de
gelegenheids-travestiet. De laatste verkleedt zich alleen voor de
sociale
gelegenheid, terwijl de eerste zich in eerste instantie vooral
verkleedt voor
het eigen genoegen en zonder naar buiten te treden. Vanwege die
verschillen
worden mannen die zich alleen als vrouw verkleden voor het sociale
effect wel
betiteld als 'show-girls'. Behalve de gelegenheid waarvoor men zich
verkleedt,
verschilt ook vaak de manier waarop men zich verkleedt. 'Show-girls'
kunnen
zich extreem (tijd, geld, moeite) inspannen om er mooi of apart uit te
zien,
zijn vaak extravaganter, nadrukkelijker aanwezig, spelen nadrukkelijker
een
typische vrouwenrol terwijl ze tegelijkertijd ook vaak nadrukkelijk
zullen
claimen man te zijn, omdat dit de show juist extra bijzonder maakt.
Homoseksuelen die zich verkleden als vrouw doen dat meestal voor het sociale effect en niet omdat ze hun eigen plaatje als prikkelend ervaren. Verder geeft het verkleden kans op homoseksuele contacten met hetero- en biseksuele mannen. Homoseksuele travestieten zijn daarom vaak show-girls. Het omgekeerde hoeft echter niet automatisch te gelden zoals Vennix hier lijkt aan te nemen. Niet alle show-girls zijn homoseksueel. Zo blijken er ook heteroseksuelen 'show-girl' te kunnen zijn: jongens/mannen die bijvoorbeeld door hun vriendin worden opgemaakt en zich verkleden als vrouw voor een geslaagd avondje uit. En verder kunnen travestieten zich ontwikkelen tot show-girl. In eerste instantie is het verkleden als vrouw opwindend. Geleidelijk aan verdwijnt de seksuele opwinding en na het publiek gaan wordt het verkleden tenslotte volledig gericht op het sociale effect.
zie ook: Transsekswerkers
Als je
een aanvulling of opmerking hebt over deze site dan kun je een
mail sturen naar Transarchief |