La Gaîté was in de jaren
1921-1940 een geliefde nachtclub in het
Amsterdamse uitgaansleven. Een smeltkroes van cabaretiers, muzikanten
en variété-artiesten, onder de bezielende leiding van
bioscoopexploitant Abraham Tuschinski. In een weelderig gedecoreerd
zaaltje schitterden ontelbare grote namen in zijn ‘Soirée Dansant
Chantant’. 28 juli 2018 was het precies 73 jaar geleden dat Tuschinski
in 1945 feestelijk werd heropend.
La Gaite werd op 29 oktober
1921 geopend op de eerste etage van het Tuschinski theater. Abraham
Tuschinski liet zich voor
zijn ‘Soirée Dansant, inspireren door het bloeiende nachtleven in
steden als
Berlijn en Parijs.
La Gaîté had een eigen
orkest, en bracht programma’s met zang en dans, variété, sneldichters
en ook
eenakters. In de loop der tijd traden hier Louis Davids, Lou Bandy,
Fien de la
Mar, Stella Fontaine, Cor Ruys en Koos Speenhoff op. Tussen 1934 en
1940 trad
hier ook met enige regelmaat ook het Berlijnse Nelson Cabaret op.
Tot vlak voor de Tweede
Wereldoorlog kende de nachtclub vele pieken, maar ook dalen. Als het
tijdens
warme zomers wat minder ging had Abraham Tuschinski altijd wel een
nieuw plan
klaar liggen, waarmee hij publiek wist te trekken. Zoals de revue “Gek
He”,de “eerste
Nederlandsche
kleinkunstrevue die in La Gaité werd opgevoerd en waarin het beroemde
lied
“Onder de bomen van het plein”, een grote hit werd. Abraham Tuschinsksi
wist artiesten, die
eigenlijk alleen voor de
grote zaal waren geboekt, zover te krijgen dat ze onder het genot van
een
versnapering ook nog even acte de préséance gaven in zijn intieme
cabaret.
Tijdens de oorlogsjaren werd
Tuschinski door de Duitse bezetter omgedoopt tot Tivoli. In de
volksmond kreeg
die naam al snel de betekenis: 'Tuschinski Is Verkocht Of Liever
Ingepikt'. Op
29 juli 1945 keerde de oude naam weer terug aan de gevel.
Na de oorlog werden er
voorstellingen gegeven door Toneelwerkgroep Test van Kees van Iersel,
met
stukken van Ionesco en Samuel Beckett. Na de Tweede Wereldoorlog
werd het zaaltje niet meer voor variété- of cabaretvoorstellingen
gebruikt.
In het licht van deze geschiedenis
presenteerde Blond & Blauw producties een speciale hommage avond
met een scala aan artiesten. Onder aanvoering van zangeres La Sirène
zullen zij het publiek meenemen op een muzikale tijdreis waarin grote
namen zoals The Ramblers, Fien de la Mar, Marlene Dietrich en Edith
Piaf opnieuw in de spotlights staan. Theaterconnaiseur/journalist/auteur
Henk van Gelder en spreekstalmeester Michael
Helmerhorst leidden het publiek met verhalen en anekdotes door het
rijke La Gaité Tuschinski verleden.
Live-optredens worden afgewisseld met historische filmbeelden. Een
programma vol dans, acrobatiek en liedjes die nog altijd naklinken in
onze cabaretgeschiedenis. Op het programma stonden optredens van Wilma Bakker alias La Sirene, Grande Dame
Gerrie van der Klei en crooner Dick Rienstra en vedetten
uit de LGBTQ-gemeenschap als Ludique en Victoria False. Er werd gedanst
door
Fay Loren, Eva Novakova, Natsumi Scarlett en Paul van der Maat,. De
conferences
werden verzorgd door Robert Kloppenburg en voor de muzikale noot
tekenden piano
maestro Jan Robijns en theaterorganist Paul Tijink. Een
programma met teksten en
anekdotes, muziek, dans, acrobatiek en liedjes van toen bekende grote
namen als
Louis Davids (“Mama is dansen” waarin La Gaiété genoemd wordt en het
anti-Eerste Wereldoorlogslied ‘Het Wijnglas) , Fien de la Mar (“Ik wil
gelukkig
zijn” en “Onder de bomen van het plein”) , Jean Louis Pisuisse (“Mensch
durf te
leven”), het beroemde cabaret duo Tholen en van Lier, The Ramblers
(Weet je nog
wel die avond in de regen’) Daarnaast stonden vele grote internationale artiesten zoals
Marlène
Dietrich, Josephine
Baker, Maurice
Chevalier, Edith Piaf Zarah Leander en Maggie Morris opnieuw in de
spotlight. Ook werd het repertoire van
het legendarische Duitse emigrantencabaret van Rudolf Nelson weer nieuw
leven
ingeblazen, evenals opmerkelijke acts als die van sneldichter (‘Roept u
maar!’)
Willy Alfredo en werd er stilgestaan bij de spraakmakende
passionele moord op Pisuisse en zijn vrouw Jenny Gilliams op 26 november 1927.
De
live-optredens werden afgewisseld met unieke filmbeelden.Nachtclub
La Gaité van
bioscoopmagnaat Abraham Tuschinski was een populaire variété-hotspot en
sierde
het nachtleven van Amsterdam tijdens het interbellum: een smeltkroes
van
cabaretiers, zangers, muzikanten en varieté artiesten. Het
wereldberoemde
Tuschinski Theaterorgel speelt daarbij een vooraanstaande rol.
Cabaret La Gaité
Op 28 juli 2018 op de
eerste
dag van de Amsterdamse Pride 2018, waren de gloriedagen van het vermaarde Cabaret La Gaîté de
inspiratiebron voor
een muzikale multimedia show in de grote zaal van het filmpaleis
Tuschinski in Amsterdam.
De show was een hommage aan Abraham Tuschinski's beroemde
Soirée Dansant
& Chantant, een
populaire
variété-hotspot tijdens het interbellum - Die avond herleefde het
cabaret in een moderne
setting waarbij film, muziek en performance samengingen.
Verschillende artiesten uit o.a. de LGBTQ
gemeenschap traden in de voetsporen van performers in het
voormalige variété theater en zorgen voor een muzikale tijdreis.
Als je
een aanvulling of opmerking hebt over deze site dan kun je een
mailtje sturen naar Transarchief