Male impersonators

 

Rechtsboven:
Male impersonator Rowena Spierdijk als Peter in Musical de Lellebel (foto: Bert Woudstra)
Vanaf de tweede helft van de 17e eeuw, de 18e en 19e eeuw werden in toneelopvoeringen, opera’s en operettes de mannenrollen vaak door vrouwen gespeeld. Geschat wordt zelfs dat zo’n kwart van in Londen opgevoerde producties een of meerdere mannenrollen door vrouwen gespeeld werden.
Uit de plakkaten uit die tijd blijkt dat de mannelijke kleding die de actrices droegen de vrouwelijke contouren waarschijnlijk bewust maar ten dele verhulden.

In Duitsland wordt voor het spelen van mannenrollen door vrouwen de term Hosenrolle (Eng. Breeches role, pants role of trousers role) gebruikt, wat slaat op de broek, vaak een strakke tricot omdat het belangrijk geacht werd dat de benen van de actrice goed zichtbaar waren. 
In de 19e eeuw werd door de danseressen soms een combinatie van korte Pluderhose en tricot gedragen

In opera’s en operettes werden de zangrollen  gespeeld door mezzo-sopraans vanwege hun donkere stem. De door sopranen gespeelde zangpartijen zoals Ganymedes in  Franz von Suppés Die schöne Galathée worden tegenwoordig door tenors gezongen, die een octaaf hoger zingen.

Literatuur

Rudolf Dekker & Lotte van de Pol. Vrouwen in mannenkleren; De geschiedenis van een tegendraadse traditie; Europa 1500-1800 Amsterdam, Wereldbibliotheek, 1989.

18xx Jenny Dawson

19xx Murray Hill

1805 Mary Anne Keeley

1841 Ella Wesner

1847 Annie Hindle

1872 Maud Adams

1873 Emma Don

1875 Vesta Tilley

1875 Jeanne Bourgois (Mistinguett)

1875 Minnie Tittel Brune

1879 Ella Shields

1883 Hetty King

1901 Marlene Dietrich

zie ook: Dragkings


Als je een aanvulling of opmerking hebt over deze site dan kun je een mailtje sturen naar Transarchief