Ferdinand George Erfmann
(Rotterdam 1901 - Sardinië 1968)
|
Monumentale vrouwen en
travestie beheersten het leven en
werk van de Nederlandse schilder Ferdinand Erfmann
Erfmann behoort tot het
Nederlandse realisme en de Nieuwe
Zakelijkheid van rond de Tweede Wereldoorlog, maar zijn werk springt er
onmiddellijk uit: het is volks en naïef en de stijl is elementair.
Daarnaast
verbeeldt het een merkwaardige wereld van stevige vrouwen, hoekige
acrobaten,
gespierde travestieten, stranden, keukens en vestiaires. Ferdinand
Erfmann was
een telg uit een Rotterdams theatergeslacht en stond voor de oorlog
regelmatig
op de planken. Impotentie als gevolg van
suikerziekte zorgde voor frustratie van zijn liefdesleven. Gefascineerd
was
hij van stevig gebouwde baadsters,
fabrieksmeisjes, sportvrouwen en prostituees, die hij soms tekende met
zijn
eigen trekken. Maskerades waarbij onduidelijk is of de afgebeelde
figuren
mannen of vrouwen zijn. Ook schilderde hij
zichzelf in vrouwenkleren, zwaar opgemaakt, gekleed in een
blauwsatijnen
harembroek en goudgekleurde balletschoenen aan zijn voeten.
In zijn
“travestie transformaties” presenteerde hij zich als Ferry Lodewicks
(Lolita,
“damesimitator”.
Tentoonstelling:
Ferdinand Erfmann, Nederlands beste naïef”,
31 januari t/m 29 mei 2016 in Museum More – Museum voor modern
realisme) Gorssel
Twee
dames in kleedkamer
De
Duitse serveerster, pen, inkt en potlood op papier
- Ontmoeting
Ferdinand Ermann Museum More
Als
je
een aanvulling of opmerking hebt over deze site dan kun je een
mail sturen naar Transarchief |