Yo soy asi is een Nederlandse 80 min. durende documentaire uit 2000
geregisseerd door Sonia Herman Dolz
Het sluiten van een travestiecabaret in Barcelona is de kapstok om in
de privélevens van een memorabele groep oude artiesten binnen te gluren In het hartje van Barcelona stond
ooit La Bodega Bohemia, een club waar oude mensen, vooral
‘transformistas’ (travestieten) liefdesliedjes ten gehore brengen voor
hun trouwe cliënteel. Stond.
La Bodega Bohemia is het enige overgebleven 'café chantant' en moet zijn deuren sluiten. De eigenaar is gestorven en
de manager Enrique heeft het geld niet om het over te nemen. Enrique is
een vaderfiguur in de met rode pluche beklede club waar een scala aan
artiesten - van middelbare leeftijd tot hoogbejaard - in de nadagen van
hun carrière een tweede leven leidt. De documentaire Yo soi asi
portretteert middels een observerende stijl de varieté-artiesten
gedurende de laatste vier dagen van het bestaan van de club. De
geestelijk gehandicapte Juan, een zingende loodgieter, bejaarde
travestieten maar vooral Mario del Valle, de enige echte imitator van
de legendarische Cubaanse zanger Antonio Machin. Overdag zorgt hij voor
zijn half blinde en dove hospita, 's avonds ontpopt hij zich als een
diva met de hoofdact Yo soi asi ('Zo ben ik').
Een liefdevol portret waar dit nostalgische gegeven een mierzoete laag
melancholie over de mensen en beelden smeert. Bijvoorbeeld over Mario
del Valle, zo’n beetje de hoofdrolspeler. Mario is een pezige,
levendige man die graag als ‘vrouw’ op een podium staat om zijn
aanstekelijke performance op het publiek los te laten. De film opent met een quote van Oscar
Wilde: “It is through Art and through Art only that we can realize our
perfection; through Art and Art only that we can shield ourselves from
the sordid perils of actual existence.” Dan zien we de oude Mario Valle
voor de
spiegel transformeren tot een ‘vrouw’ Hij verft zijn lippen, plakt zijn
wimpers aaan en lakt zijn nagels en bedekt de wijde poriën van zijn
gezicht met een flinke laag poeder. Ondertussen hebben we de meeste artiesten langs zien komen
in hun gewone, maar zeker niet onaangename levens.
Het laatste gedeelte van de film is een
klein en ontroerend feestje met interviews en optredens van o.a. Gilda Love, Juan José Vara del Rey, La
Manuela, Carmen de Mareina: is .
Yo Soy Así, vormt samen met Romance de Valentía (1993) en Lágrimas
Negras (1997) een ‘trilogie over kunst als levensstijl’. Dolz is de dochter van geëmigreerd Spaans
kunstenares Dora Dolz - Yo Soi
Asi