
De
Kahoen Papyri, een verzameling oude Egyptische teksten die in 1889
werden ontdekt en dateren uit het Middenrijk (ca. 1825 v. Chr.) bevat
het bijna
volledig bewaarde verhaal van de Osiris mythe en de legendarische
strijd om de
troon van Egypte tussen Horus en Seth.
Het hoofdstuk in kwestie vertelt
dat Set
onuitsprekelijk jaloers was op zijn jonge neef Horus, omdat deze
jong en populair
was en behoorlijk vertroeteld werd door de andere goden. Set had
daarentegen
maar weinig vrienden en was relatief impopulair vanwege zijn onstuimige
en
wraakzuchtige gedrag. Als gevolg hiervan probeerde Set Horus te
verjagen en
zelfs te doden, koste wat het kost. Doordat Set steeds faalt, is hij
van plan
zijn rivaal zo erg te vernederen dat Horus voor altijd uit Egypte
verbannen
wordt.

Horus relief from Edfu Temple, photo by Ad Meskens, via Wikimedia
Commons
Set nodigt Horus uit voor een feestje en overtuigt de tiener
Horus om
meer te drinken dan Horus normaal gesproken aankan. Wanneer Horus
dronken is,
verleidt Set hem om de nacht met hem samen in één bed door te brengen.
Als
ze samen
in één bed liggen, grijpt Set Horus en verkracht hem. Maar Horus heeft
Set
bedrogen; zijn dronkenschap had hij in scène gezet. Hij vangt het
sperma
van Set op
met zijn handen en verstopt het. De volgende ochtend rent Horus naar
zijn
moeder, Isis, om haar te vertellen wat er is gebeurd.

Isis is eerst
sprakeloos
van woede en ongeloof, maar dan zegt ze tegen Horus dat hij moet
masturberen en
zijn sperma moet gebruiken om het lievelingseten van Set (Egyptische
sla) in te
smeren.
Set eet de gemanipuleerde sla en gaat vervolgens naar het
goddelijke
hof om Horus te verraden.
Eerst schelden de goddelijke rechters Horus
uit, maar
als Thoth, de scriba van het hof, vraagt om het sperma van Set uit het
lichaam
van Horus te laten komen, komt in plaats daarvan het sperma van Horus
uit het
lichaam van Set. Set bloost van schaamte en shock en vlucht. Horus
wordt
vrijgesproken.
De
beroemde verkrachting van Horus door zijn jaloerse oom is ook een
onderwerp van hartstochtelijke discussie. Hoewel de meeste geleerden
het erover
eens zijn dat de papyrus duidelijk een verkrachting beschrijft, moet
het een
open vraag blijven of het daadwerkelijk een homoseksueel gedreven daad
beschrijft. Achtergrond van het geschil zijn de motieven van Set: hij
houdt
niet van Horus; hij haat daarentegen zijn neef en de verkrachting werd
duidelijk uitgevoerd om Horus te vernederen. De enige overeenkomst
tussen de
verkrachting en homoseksualiteit is dat de daad van hetzelfde geslacht
was.
Maar sommige geleerden[wie?] zijn daar niet zo zeker van en wijzen erop
dat Set
vaak werd gecrediteerd met alternatieve seksuele interesses.
De god Seth