Maude Adams was een gevierde Amerikaanse actrice die in 1905 als eerste
Peter Pan speelde op Broadway. Ze speelde tijdens haar carrière
verschillende rollen als mannelijke imitator en werd een van de best
betaalde actrices die op het hoogtepunt van haar carrière meer dan 1
miljoen dollar per jaar verdiende. Nadat ze met pensioen was gegaan,
zorgde Maude, altijd een uitvinder, voor geavanceerde technologie voor
toneel en film door verlichting van betere kwaliteit te creëren die de
standaard voor Hollywood zette.
Maude werd op 11 november 1872
geboren in Salt Lake City, Utah als dochter van Annie Adams en James
Henry Kiskadden. Via haar moeders afkomst was Maude verre neef en nicht
van twee Amerikaanse presidenten, John Adams en John Quincy Adams.
Maude's geliefde vader, een bankier, stierf toen ze zeven jaar oud was.
Annie Adams was een bekende, succesvolle actrice die vaak optrad met
een gezelschap op het podium van het Brigham Young Theater in Salt Lake
City. Maude volgde haar moeder op, liet haar vaders achternaam vallen
en gebruikte haar moeders meisjesnaam Adams en werd actrice.
Maude's acteercarrière begon bij
toeval toen ze een paar maanden oud was. Annie Adams nam haar kind mee
naar het theater terwijl zij aan het werk was. Tijdens de productie van
“The Lost Child” was er een baby nodig voor een van de scènes. De baby
voor de rol huilde onophoudelijk en dus werd de rustige, volgzame Maude
binnengehaald om de dag te redden en haar eerste acteerrol te spelen.
Later verhuisde de familie Kiskadden voor Annie naar San Francisco om
mee te doen aan theaterproducties en toen begon Maude's acteercarrière
pas echt.
Op 16-jarige leeftijd verhuisde Maude
met haar moeder naar New York City om in 1888 haar Broadway-debuut te
maken in The Paymaster. Na een paar jaar werd ze de hoofdrolspeelster
in opmerkelijke theaterproducties. Haar talent kende geen grenzen en werd gezocht
door zowel toneelschrijvers als producenten.
Ze speelde in zes producties van de Schotse toneelschrijver en
romanschrijver J.M. Barrie waaronder Quality Street (1901), Peter Pan
(1905), What Every Woman Knows (1908), The Legend of Leonora (1914),
The Little Minister (1916) en A Kiss for Cinderella (1916).
In 1900 speelde Maude een mannelijke
rol in L'Aiglon, een toneelstuk gebaseerd op het leven van Napoleon II,
de zoon van keizer Napoleon I. Maude kreeg lovende kritieken in The New
York Times: “Men denkt nooit aan haar als een vrouw vanaf het begin van
het stuk tot de trieste laatste scène. In elke picturale en
oppervlakkige eigenschap is haar portret onberispelijk. Geen gebaar of
pose is misplaatst of onhandig."
Peter Pan
In 1905 speelde Adams de rol van de eeuwige jongen Peter Pan in het
gelijknamige toneelstuk op Broadway New York City. Ze bereidde zich
voor op de rol door een maand lang te dartelen in de bossen van de
Catskill Mountains. Ze creëerde ook een populaire modetrend door een
ronde kraag aan haar kostuum toe te voegen die later de “peter pan
kraag” werd genoemd. Maude zou deze rol in de loop van haar carrière
herhalen in 1906, 1912 en 1915 en aanzienlijke rijkdom vergaren.
De rol van Peter Pan gespeeld door een vrouw is een terugkeer naar de
tijd toen vrouwen voor het eerst jongensrollen speelden in opera en
pantomimes. Toneelschrijver James M. Barrie vroeg persoonlijk om de rol
door een vrouw te laten spelen omdat het problematisch was voor een
volwassen man om een tienerjongen te spelen. Toen het stuk in 1904 voor
het eerst in Engeland werd opgevoerd, was het wettelijk verboden voor
kinderen onder de veertien om na 21.00 uur op te treden op een Brits
podium. En de rol vereist dat Peter door de lucht vliegt, wat betekent
dat hij moet leren omgaan met touw en goochelen.
1908 The Jesters
Op 15 januari 1908 bracht Maude haar derde mannelijke rol in première
in de rol van Chicot in The Jesters. Het stuk speelt zich af in het 16e
eeuwse Frankrijk met een Prince Charming personage vermomd als een nar
met een bultrug die zijn humor gebruikt en niet zijn uiterlijk om de
liefde van een meisje te winnen.
Een mooie jonge koningin heeft de huwbare leeftijd bereikt en haar
raadsheren besluiten dat ze moet trouwen. Er wordt een proclamatie
gemaakt en huwelijkskandidaten worden uitgenodigd om te strijden om
haar hand. De nar van de koningin, een lelijke dwerg met een hemelse
stem, is hartstochtelijk verliefd op haar. Hij stort zijn liefde uit,
in een melodieuze stam, onder haar balkonraam. De koningin is betoverd
en smeekt hem zich bekend te maken, maar hij weigert; waarop ze haar
sjaal naar hem laat vallen als teken en zich terugtrekt om te dromen
van een mysterieuze prins die haar zal komen halen. De “prins” komt
niet, hovelingen worden van heinde en verre gestuurd om de komst van de
dolende te bespoedigen en er wordt aangekondigd dat niemand anders dan
hij die de sjaal kan laten zien haar mag opeisen. Op de dag dat de
hovelingen zich moeten melden, is het hof in grote getale bijeen. De
koningin is teleurgesteld over hun mislukking en staat op het punt hen
te ontslaan, wanneer de dwerg de sjaal tevoorschijn tovert en zijn
liefde verklaart. Hij wordt in de gevangenis gegooid voor zijn
onbeschaamdheid en kwijnt weg, totdat de goden, medelijdend met zijn
benarde toestand, hem veranderen in een mooie jongeling en hem
vrijlaten, in prachtige kleding. Troosteloos dwalend door het gedrag
van de koningin zingt hij een afscheidslied onder haar raam, wordt
gevangen genomen door de bewakers en voor de koningin gebracht, die
haar liefde erkent, en ze worden verenigd te midden van universele
vreugde.
1911 Chantecler
In 1911 speelde Maude de hoofdrol in Chantecler, een toneelstuk waarin
alle personages boerderijdieren zijn. Maude speelde de hoofdrol van een
haan die gelooft dat zijn gekraai de zon doet opkomen.
1916 The Little Minister
Een comedy die zich afspeelt o[p het Schotse platteland in de jaren
1840 over een adellijke dame die zich als zigeunermeisje verkleedt om
de wevers van het dorp dreigen te worden opgepakt omdat zij in opstand
waren gekomen. De conservatieve dominee, door de inwoners “De Kleine
Minister” genoemd, moet eerst niets van haar hebben, maar waardeert
haar goede bedoelingen. Hun romance valt bij de dorpelingeneerst niet
in goede aarde, maar de dominee weet tenslotte de harten van de
dorpelingen te winnen.
In 1918 trok Maude zich terug van het toneel na een ernstige ziekte. Na
enkele jaren van herstel keerde ze terug naar het theater Ze raakte
geïnteresseerd in verlichtingstechnologie en -ontwerp werd Maude docent dramatische
kunst aan het Stephens College in Columbia, Missouri, waar ze les gaf
tot haar pensioen in de winter van 1949-1950.
Maude was erg op zichzelf en
teruggetrokken, gaf weinig interviews en er zijn maar weinig
persoonlijke documenten opgedoken. Manager en producent Charles Frohman
was verheugd dat Maude nooit geassocieerd werd met mannen omdat dat
hielp om haar imago als onschuldig en deugdzaam te creëren. We weten
wel dat ze twee langere relaties met vrouwen had.
Maude Adams stierf op 17 juli 1953 in
Tannersville, New York, en werd begraven naast haar partner Louise
Boynton. Het personage van Elise McKenna in Richard Matheson's roman
Bid Time Return uit 1975 en de verfilming ervan in 1980, Somewhere in
Time, waarin het personage werd gespeeld door Jane Seymour, was
gebaseerd op Maude Adams. In de roman verschijnt Elise in The Little
Minister, van welke rol ook werd gezegd dat hij speciaal voor haar was
geschreven.
Drag King History