Maude Adams (1872 -1953)

 
Maude Adams was een gevierde Amerikaanse actrice die in 1905 als eerste Peter Pan speelde op Broadway. Ze speelde tijdens haar carrière verschillende rollen als mannelijke imitator en werd een van de best betaalde actrices die op het hoogtepunt van haar carrière meer dan 1 miljoen dollar per jaar verdiende. Nadat ze met pensioen was gegaan, zorgde Maude, altijd een uitvinder, voor geavanceerde technologie voor toneel en film door verlichting van betere kwaliteit te creëren die de standaard voor Hollywood zette.


Maude werd op 11 november 1872 geboren in Salt Lake City, Utah als dochter van Annie Adams en James Henry Kiskadden. Via haar moeders afkomst was Maude verre neef en nicht van twee Amerikaanse presidenten, John Adams en John Quincy Adams. Maude's geliefde vader, een bankier, stierf toen ze zeven jaar oud was. Annie Adams was een bekende, succesvolle actrice die vaak optrad met een gezelschap op het podium van het Brigham Young Theater in Salt Lake City. Maude volgde haar moeder op, liet haar vaders achternaam vallen en gebruikte haar moeders meisjesnaam Adams en werd actrice.

Maude's acteercarrière begon bij toeval toen ze een paar maanden oud was. Annie Adams nam haar kind mee naar het theater terwijl zij aan het werk was. Tijdens de productie van “The Lost Child” was er een baby nodig voor een van de scènes. De baby voor de rol huilde onophoudelijk en dus werd de rustige, volgzame Maude binnengehaald om de dag te redden en haar eerste acteerrol te spelen. Later verhuisde de familie Kiskadden voor Annie naar San Francisco om mee te doen aan theaterproducties en toen begon Maude's acteercarrière pas echt.

Op 16-jarige leeftijd verhuisde Maude met haar moeder naar New York City om in 1888 haar Broadway-debuut te maken in The Paymaster. Na een paar jaar werd ze de hoofdrolspeelster in opmerkelijke theaterproducties. Haar talent kende geen grenzen en werd gezocht door zowel toneelschrijvers als producenten.
 Ze speelde in zes producties van de Schotse toneelschrijver en romanschrijver J.M. Barrie waaronder Quality Street (1901), Peter Pan (1905), What Every Woman Knows (1908), The Legend of Leonora (1914), The Little Minister (1916) en A Kiss for Cinderella (1916).


In 1900 speelde Maude een mannelijke rol in L'Aiglon, een toneelstuk gebaseerd op het leven van Napoleon II, de zoon van keizer Napoleon I. Maude kreeg lovende kritieken in The New York Times: “Men denkt nooit aan haar als een vrouw vanaf het begin van het stuk tot de trieste laatste scène. In elke picturale en oppervlakkige eigenschap is haar portret onberispelijk. Geen gebaar of pose is misplaatst of onhandig."

Peter Pan

 
In 1905 speelde Adams de rol van de eeuwige jongen Peter Pan in het gelijknamige toneelstuk op Broadway New York City. Ze bereidde zich voor op de rol door een maand lang te dartelen in de bossen van de Catskill Mountains. Ze creëerde ook een populaire modetrend door een ronde kraag aan haar kostuum toe te voegen die later de “peter pan kraag” werd genoemd. Maude zou deze rol in de loop van haar carrière herhalen in 1906, 1912 en 1915 en aanzienlijke rijkdom vergaren.


De rol van Peter Pan gespeeld door een vrouw is een terugkeer naar de tijd toen vrouwen voor het eerst jongensrollen speelden in opera en pantomimes. Toneelschrijver James M. Barrie vroeg persoonlijk om de rol door een vrouw te laten spelen omdat het problematisch was voor een volwassen man om een tienerjongen te spelen. Toen het stuk in 1904 voor het eerst in Engeland werd opgevoerd, was het wettelijk verboden voor kinderen onder de veertien om na 21.00 uur op te treden op een Brits podium. En de rol vereist dat Peter door de lucht vliegt, wat betekent dat hij moet leren omgaan met touw en goochelen.


1908 The Jesters

Op 15 januari 1908 bracht Maude haar derde mannelijke rol in première in de rol van Chicot in The Jesters. Het stuk speelt zich af in het 16e eeuwse Frankrijk met een Prince Charming personage vermomd als een nar met een bultrug die zijn humor gebruikt en niet zijn uiterlijk om de liefde van een meisje te winnen.

Een mooie jonge koningin heeft de huwbare leeftijd bereikt en haar raadsheren besluiten dat ze moet trouwen. Er wordt een proclamatie gemaakt en huwelijkskandidaten worden uitgenodigd om te strijden om haar hand. De nar van de koningin, een lelijke dwerg met een hemelse stem, is hartstochtelijk verliefd op haar. Hij stort zijn liefde uit, in een melodieuze stam, onder haar balkonraam. De koningin is betoverd en smeekt hem zich bekend te maken, maar hij weigert; waarop ze haar sjaal naar hem laat vallen als teken en zich terugtrekt om te dromen van een mysterieuze prins die haar zal komen halen. De “prins” komt niet, hovelingen worden van heinde en verre gestuurd om de komst van de dolende te bespoedigen en er wordt aangekondigd dat niemand anders dan hij die de sjaal kan laten zien haar mag opeisen. Op de dag dat de hovelingen zich moeten melden, is het hof in grote getale bijeen. De koningin is teleurgesteld over hun mislukking en staat op het punt hen te ontslaan, wanneer de dwerg de sjaal tevoorschijn tovert en zijn liefde verklaart. Hij wordt in de gevangenis gegooid voor zijn onbeschaamdheid en kwijnt weg, totdat de goden, medelijdend met zijn benarde toestand, hem veranderen in een mooie jongeling en hem vrijlaten, in prachtige kleding. Troosteloos dwalend door het gedrag van de koningin zingt hij een afscheidslied onder haar raam, wordt gevangen genomen door de bewakers en voor de koningin gebracht, die haar liefde erkent, en ze worden verenigd te midden van universele vreugde.

1911 Chantecler

In 1911 speelde Maude de hoofdrol in Chantecler, een toneelstuk waarin alle personages boerderijdieren zijn. Maude speelde de hoofdrol van een haan die gelooft dat zijn gekraai de zon doet opkomen.


1916 The Little Minister


Een comedy die zich afspeelt o[p het Schotse platteland in de jaren 1840 over een adellijke dame die zich als zigeunermeisje verkleedt om de wevers van het dorp dreigen te worden opgepakt omdat zij in opstand waren gekomen. De conservatieve dominee, door de inwoners “De Kleine Minister” genoemd, moet eerst niets van haar hebben, maar waardeert haar goede bedoelingen. Hun romance valt bij de dorpelingeneerst niet in goede aarde, maar de dominee weet tenslotte de harten van de dorpelingen te winnen.

In 1918 trok Maude zich terug van het toneel na een ernstige ziekte. Na enkele jaren van herstel keerde ze terug naar het theater Ze raakte geïnteresseerd in verlichtingstechnologie en -ontwerp
werd Maude docent dramatische kunst aan het Stephens College in Columbia, Missouri, waar ze les gaf tot haar pensioen in de winter van 1949-1950.

Maude was erg op zichzelf en teruggetrokken, gaf weinig interviews en er zijn maar weinig persoonlijke documenten opgedoken. Manager en producent Charles Frohman was verheugd dat Maude nooit geassocieerd werd met mannen omdat dat hielp om haar imago als onschuldig en deugdzaam te creëren. We weten wel dat ze twee langere relaties met vrouwen had.

Maude Adams stierf op 17 juli 1953 in Tannersville, New York, en werd begraven naast haar partner Louise Boynton. Het personage van Elise McKenna in Richard Matheson's roman Bid Time Return uit 1975 en de verfilming ervan in 1980, Somewhere in Time, waarin het personage werd gespeeld door Jane Seymour, was gebaseerd op Maude Adams. In de roman verschijnt Elise in The Little Minister, van welke rol ook werd gezegd dat hij speciaal voor haar was geschreven.

Drag King History