Een goddelijke straf voor sexueel misbruik



Een van de meest verrassende verhalen in Ovidius' Metamorfosen (4.308-88), gaat over Hermaphroditus de bloedmooie zoon van de god Hermes, de bode van de goden en de godin Aphrodite, de godin van de liefde.  Salmacis, een van Diana's ijdele waternimfen had haar zinnen op hem gezet en poogde hem te verleiden, maar die poging liep op niets uit. Na haar vergeefse poging om haar introverte hartenbreker te verleiden, deed ze alsof ze wegging, om hem vervolgens vanachter een boom te bespioneren terwijl hij aan het baden was in een meer. Hermaphroditus was zich niet bewust van de aanwezigheid van Salmacis en was nog steeds stomverbaasd over de ongegeneerde flirt van de nimf. Omdat Salmacis haar lust niet kon bedwingen bij het zien van Hermaphroditus' perfecte, naakte lichaam, sprong zij in het water en drong zich aan de spartelende jongeling op.
Voordat Hermaphroditus zich kon losmaken, vroeg Salmacis de goden om hen voor altijd te verenigen. Haar smeekbede werd verhoord en de twee lichamen werden tot één androgyn wezen gevormd met de borsten van een vrouw en de geslachtsdelen van een man.




In Griekenland en Klein-Azië ontstond een cultus rondom Hermaphroditus.
Bij zijn vereringsrituelen kleedden zijn mannelijke aanbidders zich als vrouwen en droegen zijn vrouwelijke aanbidders de kleding van mannen en droegen zij valse baarden.

De verering van Aphroditus en de cultus daar omheen schijnt van oosterse oorsprong te zijn, net als de Vishnu verering in het Hindoeïsme. Eén van de namen van Vishnu is Ardhanarishvara, de heer die half man, half vrouw is. In sommige oosterse religies is een hermafrodiet een primitief wezen dat beide geslachten verenigt en het vermogen tot zelfbevruchting bezit en de volledige eenheid en harmonie van de twee geslachten belichaamt. Hermaphroditus was waarschijnlijk een godheid die direct verbonden was met vruchtbaarheid en voortplanting en werd hij aanbeden als beschermer van het huwelijk en seksuele vereniging.

In de Griekse wereld moet de cultus van Hermaphroditus geïntroduceerd zijn in de vroege 4e eeuw voor Christus, maar onze kennis hierover blijft schaars. Er is geen informatie over de vraag of hij een van de belangrijkste godheden in het Griekse pantheon was, of over zijn specifieke eigenschappen.


In Griekenland en Klein-Azië komen hermafrodiete kenmerken voor bij godheden, zoals Dionysus, Zeus Stratius, Eros, Cybele, Agdistis en Aphrodite. Deze laatste werd op Cyprus vereerd als 'Aphroditos' en afgebeeld als een vrouwelijke figuur met een baard en een fallus.
Tegelijkertijd leidden de afbeeldingen van Hermaphroditus in de Hellenistische en Romeinse periode in privéhuizen, theaters, baden en gymnasia tot de conclusie dat hij waarschijnlijk een godheid die bescherming bood tegen onheil en ziekten. Terracotta figuren van Hermaphroditus zijn gevonden in Hellenistische graven in Griekenland en zijn afbeeldingen gevonden op Romeinse grafmonumenten.
Het is echter opmerkelijk dat Griekse en Latijnse schrijvers hem niet in verband lijken te brengen met mensen die bij hun geboorte dubbele geslachtskenmerken bezitten.

De vergoddelijking en de oorsprong van de cultus van hermafrodiete wezens stamt uit oosterse religies, waar de hermafrodiete aard het idee uitdrukt van een primitief wezen dat beide geslachten verenigt en het vermogen tot zelfbevruchting bezit. Eén van de namen van Vishnu is Ardhanarishvara, de heer die half man, half vrouw is.
In Griekenland en Klein-Azië komen hermafrodiete kenmerken voor bij godheden, zoals Dionysus, Zeus Stratius, Eros, Cybele, Agdistis en Aphrodite. Deze laatste werd op Cyprus vereerd als 'Aphroditos' en afgebeeld als een vrouwelijke figuur met een baard en een fallus.
In de Griekse wereld moet de cultus van Hermaphroditus geïntroduceerd zijn in de vroege 4e eeuw voor Christus, maar onze kennis hierover blijft schaars. Er is geen informatie over de vraag of hij een belangrijke godheid was in het Griekse pantheon of over zijn specifieke eigenschappen.
Omdat Hermaphroditus de volledige eenheid en harmonie van de twee geslachten belichaamde, is er wel gezegd dat hij waarschijnlijk een godheid was die direct verbonden was met de vruchtbaarheid en de voortplanting en werd aanbeden als beschermer van het huwelijk en seksuele vereniging.

Tegelijkertijd leidden de afbeeldingen van Hermaphroditus in de Hellenistische en Romeinse periode in privéhuizen, theaters, baden en gymnasia tot de conclusie dat die waarschijnlijk waren bedoeld om onheil af te weren.



Bovendien werden terracotta figuren van Hermaphroditus gevonden in Hellenistische graven in Griekenland en zijn afbeeldingen op Romeinse grafmonumenten zouden kunnen wijzen op een verering van een god uit de onderwereld.

Uit de uitspraken van Theophrastus blijkt duidelijk dat Hermaphroditus rituele eerbewijzen accepteerde, terwijl Alciphron melding maakt van de aanwezigheid van een heiligdom gewijd aan de godheid in de deme Alopeke in Attica. Helaas is er geen bewijs voor heiligdommen gewijd aan Hermaphroditus in Klein-Azië.



Het samenvoegen van Salmacis en Hermaphroditus, door Jan Mabuse, ca. 1517



Hermaphroditus