De eeuw van fatsoen |
In de klucht Charleys Aunt (Tante van
Charley) van de Engelse
schrijver Brandon Thomas (1848-1914) dat voor het eerst werd opgevoerd
in 1892 en wegens het grote succes snel werd overgebracht naar theaters
in velerlei landen waaronder ook Nederland, wordt de spot gedreven met
de Victoriaanse moraal van de gegoede middenklasse Uitingen van seksualiteit en erotiek waren in het openbare leven taboe. Vrouwen mochten er onder geen beding achter komen wat echtparen zoal uitspookten in bed. Een van de eerste van dergelijke boeken zou uit 1894 dateren en heette Instruction and Advice for the Young Bride. De schrijfster was de weduwe van een methodistenpredikant, Ruth Smythers. Ze waarschuwde vrouwen voor de vleselijke lusten van de man. ‘Geef weinig, zelden en ongaarne,’ was haar belangrijkste advies. ‘Anders zal wat een fatsoenlijk huwelijk had kunnen zijn, ontaarden in een orgie!’ |
![]() |
![]() |
De huwelijksnacht was voor een vrouw dan ook een
zware beproeving. Zij had alleen een vaag beeld van de intenties van
haar man en wist nauwelijks welke delen van haar lichaam daarbij een
rol speelden, want normaal gingen die schuil achter meerdere lagen
stof. En hoe een man er van onderen uitzag, daarvan had ze geen idee.
Pas na de Tweede Wereldoorlog werd jonge bruiden duidelijk verteld wat hun te wachten stond door het groeiende aantal psychotherapeuten. |
![]() |
Dubbele moraal Op seksueel gebied heerste de zogenaamde dubbele moraal: Voor vrouwen was 'kuisheid' het belangrijkste ideaal. Voor mannen lag dat echter geheel anders. Voor een man was het getolereerd om buiten het huwelijk ergens aan zijn gerief te komen, als hij dat maar niet al te publiekelijk verkondigt, |
![]() |
Hoe dachten mannen die op mannen vielen in de 19e eeuw over zichzelf, in een tijd dat begrippen als homoseksualiteit of genderidentiteit nog niet bestonden? Zagen ze zichzelf als ziek of zondig? En beschouwden ze zichzelf meer als mannen die van andere mannen hielden, of eerder als vrouwen geboren in een mannelijk lichaam? Historica Jolanda van der Lee onderzocht die vragen in haar boek In Zijn ogen geen zondaar. Ze deed dat aan de hand van unieke documenten: 19e-eeuwse autobiografische teksten waarin mannen openhartig vertellen over hun gevoelens, die toen als ‘contrair seksueel’ te boek stonden. |