Alexander
Willem van den Worm (1950 - 2015) |
Alexander van den Worm Semarang 17-12-1950 - Amsterdam 8-2-2015
Alexander heeft zich als beeldend kunstenaar en modevormgever overgegeven aan zijn grootste passie, het vrije tekenwerk. Binnen de Amsterdamse grachtengordel stond hij bekend als de tekenende modeontwerper. Iedereen in de Jordaan kende de joyeuze kunstenaar Alexander Willem van den Worm. Ieder moment van de dag kon je hem op straat tegen het lijf lopen terwijl hij piekfijn gekleed flaneerde met zijn nerveuze, elegante windhonden en graag een praatje maakte met iedereen die er voor open stond.
In Alexanders
tekeningen ging
het hem om het menselijk lichaam in al zijn varianten, zowel het
mannelijke en
het vrouwelijke als het androgyne.
Het
accent ligt op het beeld en het verhaal
met kledingstukken. Er ontstond een eclectisch spanningsveld tussen
trends,
eigen ontwerpen, fantasieën en herinneringen. Naast de Indische
etnografische elementen en de thema’s uit diverse subculturen, bleef
het signatuur
van de modeontwerper steeds duidelijk zichtbaar.
Alexander ontwierp prachtige barokke couture jurken en vervolgens schilderde hij op grote vellen papier, met fijne zwierige lijnen en in fluorescerende kleuren vertaalde hij zijn engagement naar een vreemde mix van elegantie, uitbundigheid, seks en mode in series als ‘Sinners like Pope and cardinals’.
Zijn
serie Les Amazones (2004) roept hij
Op een
avond
zakte Alexander volkomen onverwacht, zo maar in elkaar om daarna niet
mee wakker te worden.
Zijn laatste uren was hij omringd door vrienden en zijn man André. Met
de
vioolklanken van De vier seizoenen van Vivaldi in zijn oren vertrok hij
terwijl
de stemmen van geliefden er nog zacht door heen klonken evenals het
gezang van
de parkieten die in een grote volière in de kamer leven.
Prachtig
opgebaard lag
hij vervolgens in de barokke woonkamer waar familie en vrienden en
buren bij
elkaar kwamen om te praten en muziek te maken, zijn honden kwispelden
er
doorheen. Daar ligt hij in de fin de siecle-achtige ruimte met een
grote
spiegel aan het hoofdeinde, het kamerscherm en de hond Beau Chien die
de wake
houdt. Hier in de Looierstraat in Amsterdam, spiegelde
de overdadige ruimte vol verfijnde spullen en
batikdoek als doodskleed de ziel van de kunstschilder Alexander.
Met veel belangstelling van artiesten werd Alexander onder vioolklanken in een koets naar zijn laatste rustplaats gebracht.