Café chantant - Café Concert

In het fin de siècle opende in Parijs het ene na het andere café-concert. Dit waren grote zalen waar alle lagen van de bevolking kwamen drinken, roken, socializen en genieten van lichtvoetige liedjes en ander amusement.

In de tweede helft van de 19de eeuw werden in Parijs Cafés chantant c.q. cafees dansant (Folies) geopend. Dit was mogelijk na 1867 toen de wet, die verbood in cafés concerten of andere theateruitvoeringen te houden, werd afgeschaft. Zo ontstonden de cafés-concerts en de de cafés-chantants waar men kon dansen, zingen, toneelspel opvoeren, voordrachten en een Bal masqué houden, net als in theaters.

Folies Berg
ère
Boislève, de eerste directeur, gaf het theater in 1869 de naam Folies Treviso naar de nabijgelegen straat van Treviso. De hertog van Treviso was er echter formeel tegen dat zijn naam wordt geassocieerd met een theater! Om dit soort problemen te voorkomen zag hij ook af van Folies Richer of Folies Geoffroy-Marie omdat dit ook achternamen van families waren. Dus werd het in 1872 Folies Bergère, naar de rue Bergère




Bar at Folies-Bergere, Edouard Manet

Voor prentkunstenaars was het café-concert niet alleen een ontmoetingsplek, maar ook een modern en geliefd onderwerp om af te beelden.
Zij vereeuwigden de artiesten in hun prenten en affiches, verbeeldden hun liedteksten in bladmuziekillustraties, en droegen zo bij aan hun sterrenstatus.
Het café-concert bood een divers repertoire tegen een lage prijs en was daardoor een laagdrempelige uitgaansgelegenheid.
Centraal stonden de komische, sentimentele of platvloerse liedjes, waarvan prentkunstenaars de bladmuziek illustreerden.
Verder bestond het spektakel uit uitgedoste dansers, acrobaten en rariteiten zoals vechtende kangoeroes.


  

The Café-Concert by Edgar Degas (1876-77)
The Café-Concert by Édouard Manet (1879)


Jane Avril, de artiestennaam van Jeanne Beaudon, ook wel Jane La Folle of Mélinite genaamd was waarschijnlijk de meest bekende cancan danseres ooit en kreeg met name bekendheid, omdat Toulouse-Lautrec haar veelvuldig geschilderd heeft. Jane groeide op in armoede en werd regelmatig mishandeld. Toen ze van huis wegliep heeft ze een tijd in een inrichting doorgebracht. In deze inrichting had ze haar eerste optreden als danseres. Vanaf 1889 trad ze op in de Moulin Rouge en werd zij één van de boegbeelden van de nachtclub.




Affiche van Henri de Toulouse-Lautrec voor le « Divan japonais » (1892-93), waarop de danseres Jane Avril en de criticus Édouard Dujardin te zien zijn.
Le Divan Japonais (1873-?) was in Parijs een bekend café-concert in de Rue des Martyrs, nr. 75 in de wijk Pigalle.



Café concerts (café chantants) in Amsterdam
Aan het eind van de 19e eeuw groeide in Amsterdam de Nes uit tot een geliefd uitgaanscentrum met café-concerts, café-chantants, tingeltangels, jeneverkroegen en danshuizen. Daar was heel wat vertier. Vaak was er levende muziek. Aan het eind van de 19e  eeuw kwamen er in de Nes steeds meer cafés waar artiesten optraden, zoals
het Grand Café-Concert Victoria in de Nes.

Vaag aan het eind was een kleine verhoging. Daarop zaten de dames, zwaar geschminkt en gekleed in luchtige kledij. Daarachter was soms een decor van een tuin geschilderd. Om beurten zongen de dames een meestal pikant liedje, begeleid door een ontstemde piano. Mannen uit het publiek zongen mee of maakten allerlei vrolijke opmerkingen. In sommige café-chantants zetten de meisjes zich bij de gasten aan tafel en probeerden hen een fles nepchampagne aan te smeren of waren erop uit hen te verleiden tot een kostbaar soupeetje in een apart bovenkamertje.

Cafés waren ook te vinden op en rond het Rembrandtplein. Daar werd het nieuwe Pilsener bier geschonken. Ze werden druk bezocht door studenten, kunstenaars, artiesten, leraren en professoren. Een befaamd bierhuis en restaurant in de Amstelstraat was dat van J. Roetemeijer en Zonen. Het was er altijd vol, vooral 's avonds, wanneer de Salon des Variétés of de schouwburg van Van Lier aan de overkant hun pauze hadden. Roetemeijer werd het stamcafé van bekende Amsterdamse schrijvers en studenten. Na de dood van J. Roetemeijer in 1868 lieten zijn beide zoons het hele pand tot de grond toe afbreken en lieten op dezelfde plaats een heel nieuw pand verrijzen. Beneden kwam er een café-restaurant. Andere bekende cafés op of rond het Rembrandtplein waren Mille Colonnes (1890) en De Kroon (1898). De meeste café's waren erg overdadig ingericht. In  Mille Colonnes bijvoorbeeld waande je je in een toverpaleis. Overal, op de zuilen, de plafonds waren schitterende gouden decoraties aangebracht, die door honderden gasvlammen werden weerkaatst in grote spiegels, waarmee de wanden van onder tot boven bedekt waren.

In de tweede helft van de 19e eeuw werden café-concerts, als Frascati, het Grand Café Concert (1865) en Victoria (1870) populair, vooral bij het "beschaafde" publiek.
Salonorkestjes en dameskapellen, die in die tijd grote furore maakten, speelden er muziek uit operettes. De mars "Berliner Luft" was toen een wereldhit.

Populair in die tijd waren ook de zigeunerorkestjes.
Schouwburg Frascati was een krullerig schouwburgje. In de volksmond heette het al gauw Prot. Men kwam er graag, want een kaartje kostte maar een gulden en het repertoire was populair: veel Franse operettes in Nederlandse vertaling. Er traden ook toen zeer bekende komieken op en soubrettes die  onschuldige liedjes ten gehore brachten maar er ondertussen op los knipoogden. Ze zagen er ook veelbelovend uit.
Mooi waren de decors, die vader en zoon Prot zelf ontwierpen en schilderen. De kleine schouwburg was dan ook praktisch iedere avond uitverkocht.

In 1892 werd aan de Plantage Middenlaan de Artis Schouwburg, later Hollandse Schouwburg genoemd, geopend.Er werden operettes en opera's opgevoerd en later toneelstukken (o.a. van Heijermans). Vooral de mensen uit de betere kringen gingen er heen. Tussen 1892 en 1941 was de Hollandsche Schouwburg (750 zitplaatsen) één van de belangrijkste theaters in de Plantagebuurt. Nergens werden zoveel oorspronkelijk Nederlandstalige stukken gespeeld als in dit theater.


Café-concert (Van Gogh Museum Amsterdam)



Als je een aanvulling of opmerking hebt over deze site dan kun je een mailtje sturen naar Transarchief