|
Uitgaansleven
op het Rembrandtplein |
|
Eens
per jaar, in de maand september, was het kermis
op de
Botermarkt, voor
veel Amsterdammers het hoogtepunt van het jaar. Het
kermisoproer van 1875 maakte een eind aan deze jaarlijkse traditie.
In
datzelfde jaar werd de naam Botermarkt gewijzigd
in Rembrandtplein.
Veel
Amsterdammers spreken over het "Rembrandtsplein" met een tussen-s.
Hoewel taalkundig misschien incorrect, stond deze naam tot 1985 ook op
de straatnaamborden.
Het Rembrandtplein te Amsterdam (1911), schoolplaat naar een tekening
van Bernardus Bueninck (1864-1933). De plaat komt uit de serie – P.R.
Bosplaten A.O. uitgegeven door Wolters Groningen Den Haag.
De meeste café's waren erg overdadig ingericht. In Mille Colonnes
bijvoorbeeld waande je je in een toverpaleis. Overal, op de zuilen, de
plafonds waren schitterende gouden decoraties aangebracht, die door
honderden gasvlammen werden weerkaatst in grote spiegels, waarmee de
wanden van onder tot boven bedekt waren.
In de cafés op en rond het Rembrandtplein werd
het nieuwe Pilsener bier geschonken. Ze werden druk bezocht door
studenten, kunstenaars, artiesten, leraren en professoren. Een befaamd
bierhuis en restaurant in de Amstelstraat was dat van J. Roetemeijer en
Zonen. Het was er altijd vol, vooral 's avonds, wanneer de Salon des
Variétés of de schouwburg van Van Lier aan de overkant hun pauze
hadden.
In 1924 werd het plein grondig heringedeeld, waarbij onder andere het
beeld van Rembrandt werd verplaatst en een nieuwe sokkel kreeg. Ook het
aanzien veranderde door de bouw van het Rembrandttheter en de komst van
café's als Mille Colonnes (1879), De Kroon (1898), Taveerne Louis
XVl, bij de Amsterdammers beter bekend als "Het Sijsje", Café 't Hof
van Holland, jarenlang het podium voor de vertolkers van het
Amsterdamse levenslied en op de hoek van de Bakkersstraat
Hotel-Café-Restaurant Het Gouden Hoofd (1890), nu café l'Opera.
Aan de overzijde opende in 1913 het café - restaurant - hotel Schiller. Het werd al snel een centrum van artistiek en intellectueel Amsterdam.
Cabaret La Gaité op de eerste etage van het Tuschinski theater
(geopend 1921) was in de een geliefde nachtclub in het Amsterdamse
uitgaansleven. Een smeltkroes van cabaretiers, muzikanten en
variété-artiesten
In Lunchroom Heck
kon naar live muziek worden
geluisterd. Door onder meer de komst van
de televise raakte de formule uitgewerkt. Voor vertier hoefde men zijn
huis niet meer uit. Bovendien werd het café als uitgaansgelegenheid
steeds populairder.
In 1880 werd het café restaurant Mille Colonnes geopend.
Mille
Colonnes sloot in 1920. Het gebouw werd afgebroken
In 1987 kwam hier discotheek Escape.
Op de hoek van de Reguliersbreestraat en de Reguiersdwarsstraat stond
Heck's cafetaria Popularis, later Ruteck's genoemd.
Het
revue-café Saint-Germain-des-Prés aan de westzijde van het plein werd
tussen 1953-1962 bekend door de als "Dorus" optredende Tom
Manders.
Op de hoek van de Utrechtsestraat presenteerde tussen 1952 -1966 de Joodse moppentapper Max
Tailleur cabaret De Doofpot. Nu is daar het hotel en café The Old Bell.
Roetemeijer werd het stamcafé van bekende Amsterdamse schrijvers en
studenten. Andere bekende cafés op of rond het Rembrandtplein waren
Mille Colonnes (1890) en De Kroon (1898).
In 1985 werd het plein heringericht. De trams reden niet meer via de
smalle Bakkersstraat naar de Munt reden maar vie het
Rembrandtplein en de Reguliersbreestraat. De Bakkersstraat werd
grotendeels omgevormd tot voetgangersgebied.
Bij herinrichting
van het plein in 2009 verdween veel van de beplanting waardoor het
plein een ruimer en overzichtelijker aanzien kreeg. Het standbeeld van
Rembrandt werd verplaatst, er kwam een waterpartij en een dozijn
lichtmasten. Bij het
standbeeld van Rembrandt kwamen 22 bronzen figuren naar
voorbeeld van Rembrandts schilderij De Nachtwacht.
Het Rembrandtplein en aangrenzende Thorbeckeplein was ook een ontmoetingsplaats voor gays. Robert Long zong het mooie lied Thorbeckeplein.
Willy Alberti zong het lied Rembrandtplein
Homohoreca
Het eerste homocafé in de Reguliersdwarsstraat was de in 1963 geopende
Mac Donald, in 1970 gevolgd door lunchroom Downtown, dat de eerste
openlijke homozaak van Amsterdam werd.
Vanaf 1980 werd de Reguliersdwarsstraat de meest beroemde en trendy
homostraat van Amsterdam, eerst met gay café April en in de jaren '90
met danscafé Havana. Na homodiscotheek De Viking uit 1976 was er van
1988 t/m 2010 een nieuwe populaire disco onder de naam Exit.
Tegenwoordig vind je hier, naast veel goede restaurants, de openminded
gay club NYX en de homocafés BLEND, Soho, Taboo en de Taboo Kantine,
het Exit Café en de Reality Bar.
Dragcafé Lellebel
Hans Wijtenburg aka Tante Dees, de voormalige eigenaar van de Lellebel (foto Bert Woudstra)
Om de hoek van het Rembrandtplein aan het begin van de Utrechtse straat
opende Hans Wijtenburg in 1997 dragcafé
Lellebel.
Het interieur had een barokke uitstraling met veel spiegels,
schilderijtjes, ruches en kleine kroonluchters, zoals in vroegere
tijden veel gaybars hadden. Op het kleine podium konden alle mannen die
dat wilden optreden als vrouw en ook veel transgenders voelden zich
thuis in De Lellebel.
Oprichter Hans Wijtenburg stond zelf ook achter de bar als Desirée
dello Stiletto, alias Tante Dees, de artiestennaam waaronder hij al
geruime tijd optrad.
Met koningsdag is het
Rembrandtplein en de kop van de Utrechtsestraat bij café Lellebel één
groot festijn met optreden van tal van verschillende artiesten en
dragqueens.
Met koningsdag is het Rembrandtplein en de kop van de Utrechtsstraat
bij café
Lellebel één groot festijn met optreden van tal van artiesten en
dragqueens.
Het café werd in 2019 overgenomen door
nieuwe eigenaars en werd grondig gerenoveerd, waardoor de oude
gezellige sfeer helaas is vedwenen.
Uitgaansleven was verder te vinden in de nabijgelegen Halvemaansteeg, langs de Binnen-Amstel, de Amstelstraat, de Paardenstraat
en de Korte Reguliersdwarsstraat met volkse café's, die
aansloten bij de sfeer van de vele kroegen rondom
het Rembrandtplein.
In de Paardenstraat werd in de jaren zestig ook een café Madame Arthur gevestigd.
Het cafe was echter geen succes mede door de nabijheid van café's waar veel
jongensprostitués kwamen
De Paardenstraat een smal straatje tussen de Amstelstraat en de Amstel
met zeer verschillende bedrijven kreeg in de vorige eeuw een slechte
reputatie wegens de jongensprostitutie. Eerst kwamen de jongens uit
Roemenië, later uit Tsjechië en Duitsland. Velen zaten zwaar aan de
smack, even naar de Zeedijk en terug naar de Festival bar om te scoren.
In de Paardenstraat was
nog tot 2015 een kroeg waar zich business boys uit met name Oost-Europa
ophielden.
Sinds begin jaren ’50 kwamen in dit straatje een reeks barretjes waar
men hoerenjongens kon oppikken, zoals Copacabana, Cupido en Cheval
Neuf, die in 1982 opgevolgd werd door The Music Box. Deze zaakjes
hielden het doorgaans opmerkelijk lang vol. Als laatste verdween The
Music Box ergens rond 2015.
Mannelijke
sekswerkers - Homoseksuele prostitutie - Onderzoek
jongensprostitutie - Het jongensbordeel van Adrianus
Kakebeen (1851-1941)
Transprostituees
De aangrenzende Utrechtsestraat werd in de jaren vijftig en
zestig getippeld door transsekxwerkers. De Amsterdamse politie hield in die tijd een
heksenjacht op transgenders. In een gemeenteverordening stond dat je je
niet op
de openbare weg mocht vertonen in kledij van een kunne waartoe je niet
behoorde. Een verordening die dateerde uit de tijd van Napoleon en werd
pas in de jaren
zeventig
geschrapt. De politie greep die
verordening aan om
transseksuele prostituees lastig te vallen. Als een lolletje, een
verzetje op
een rustige avond.
Gemeenteverordening in Maastricht
Aaicha
Bergamin onderging dit voortdurend: “Ik werd dan
meegenomen door de politie, met mijn handen op mijn rug geboeid en dan
werd ik
ontkleed in de wachtkamer van de politie, waar allerlei politiemensen
bijstonden. Mijn slipje en mijn beha werden afgenomen. Ze lachten me
uit: “Kijk
eens! Ze heb tieten!”
Klazientje
hing zich op in het huis van bewaring, waar ze bekeuringen
uitzat wegens aandacht trekken op het Rembrandtplein.
Van Reguliersplein via Botermarkt tot
Rembrandtplein
Aaicha -
Het
bizarre
conflict van een man geboren als vrouw/ Ab Pruis & Aaicha
Als je
een aanvulling of opmerking hebt over deze site dan kun je een
mailtje sturen naar Transarchief
|