Cabaret La Gaité (1921 - 1940)



La Gaîté was in de jaren 1921-1940 een geliefde nachtclub in het Amsterdamse uitgaansleven. Een smeltkroes van cabaretiers, muzikanten en variété-artiesten, onder de bezielende leiding van bioscoopexploitant Abraham Tuschinski. In een weelderig gedecoreerd zaaltje schitterden ontelbare grote namen in zijn ‘Soirée Dansant Chantant’. 28 juli 2018  was het precies 73 jaar geleden dat Tuschinski in 1945 feestelijk werd heropend.

La Gaite werd op 29 oktober 1921 geopend op de eerste etage van het Tuschinski theater.  Abraham Tuschinski liet zich voor zijn ‘Soirée Dansant, inspireren door het bloeiende nachtleven in steden als Berlijn en Parijs. La Gaîté had een eigen orkest, en bracht programma’s met zang en dans, variété, sneldichters en ook eenakters. In de loop der tijd traden hier Louis Davids, Lou Bandy, Fien de la Mar, Stella Fontaine, Cor Ruys en Koos Speenhoff op. Tussen 1934 en 1940 trad hier ook met enige regelmaat ook het Berlijnse Nelson Cabaret op.



Tot vlak voor de Tweede Wereldoorlog kende de nachtclub vele pieken, maar ook dalen. Als het tijdens warme zomers wat minder ging had Abraham Tuschinski altijd wel een nieuw plan klaar liggen, waarmee hij publiek wist te trekken. Zoals de revue “Gek He”,de “eerste Nederlandsche kleinkunstrevue die in La Gaité werd opgevoerd en waarin het beroemde lied “Onder de bomen van het plein”, een grote hit werd. Abraham Tuschinsksi wist artiesten, die eigenlijk alleen voor de grote zaal waren geboekt, zover te krijgen dat ze onder het genot van een versnapering ook nog even acte de préséance gaven in zijn intieme cabaret.
Tijdens de oorlogsjaren werd Tuschinski door de Duitse bezetter omgedoopt tot Tivoli. In de volksmond kreeg die naam al snel de betekenis: 'Tuschinski Is Verkocht Of Liever Ingepikt'. Op 29 juli 1945 keerde de oude naam weer terug aan de gevel.
Na de oorlog werden er voorstellingen gegeven door Toneelwerkgroep Test van Kees van Iersel, met stukken van Ionesco en Samuel Beckett. Na de Tweede Wereldoorlog werd het zaaltje niet meer voor variété- of cabaretvoorstellingen gebruikt.

In het licht van deze geschiedenis presenteerde Blond & Blauw producties een speciale hommage avond met een scala aan artiesten.

Onder aanvoering van zangeres La Sirène zullen zij het publiek meenemen op een muzikale tijdreis waarin grote namen zoals The Ramblers, Fien de la Mar, Marlene Dietrich en Edith Piaf opnieuw in de spotlights staan. Theaterconnaiseur/journalist/auteur Henk van Gelder en spreekstalmeester Michael Helmerhorst leidden het publiek met verhalen en anekdotes door het rijke La Gaité Tuschinski verleden. Live-optredens worden afgewisseld met historische filmbeelden. Een programma vol dans, acrobatiek en liedjes die nog altijd naklinken in onze cabaretgeschiedenis.


Op het programma stonden optredens van Wilma Bakker alias La Sirene, Grande Dame Gerrie van der Klei en crooner Dick Rienstra en vedetten uit de LGBTQ-gemeenschap als Ludique en Victoria False. Er werd gedanst door Fay Loren, Eva Novakova, Natsumi Scarlett en Paul van der Maat,. De conferences werden verzorgd door Robert Kloppenburg en voor de muzikale noot tekenden piano maestro Jan Robijns en theaterorganist Paul Tijink.
Een programma met teksten en anekdotes, muziek, dans, acrobatiek en liedjes van toen bekende grote namen als Louis Davids (“Mama is dansen” waarin La Gaiété genoemd wordt en het anti-Eerste Wereldoorlogslied ‘Het Wijnglas) , Fien de la Mar (“Ik wil gelukkig zijn” en “Onder de bomen van het plein”) , Jean Louis Pisuisse (“Mensch durf te leven”), het beroemde cabaret duo Tholen en van Lier, The Ramblers (Weet je nog wel die avond in de regen’) Daarnaast stonden vele grote internationale artiesten zoals Marlène Dietrich, Josephine Baker, Maurice Chevalier, Edith Piaf Zarah Leander en Maggie Morris opnieuw in de spotlight.


Ook werd het repertoire van het legendarische Duitse emigrantencabaret van Rudolf Nelson weer nieuw leven ingeblazen, evenals opmerkelijke acts als die van sneldichter (‘Roept u maar!’) Willy Alfredo en
werd er stilgestaan bij de spraakmakende passionele moord op Pisuisse en zijn vrouw Jenny Gilliams op 26 november 1927.

De live-optredens werden afgewisseld met unieke filmbeelden.Nachtclub La Gaité van bioscoopmagnaat Abraham Tuschinski was een populaire variété-hotspot en sierde het nachtleven van Amsterdam tijdens het interbellum: een smeltkroes van cabaretiers, zangers, muzikanten en varieté artiesten. Het wereldberoemde Tuschinski Theaterorgel speelt daarbij een vooraanstaande rol.





Cabaret La Gaité

Op 28 juli 2018 op de eerste dag van de Amsterdamse Pride 2018, waren de gloriedagen van het vermaarde Cabaret La Gaîté de inspiratiebron voor een muzikale multimedia show in de grote zaal van het filmpaleis Tuschinski in Amsterdam.

De show was een  hommage aan Abraham Tuschinski's beroemde Soirée Dansant & Chantant, een populaire variété-hotspot tijdens het interbellum - Die avond herleefde het cabaret in een moderne setting waarbij film, muziek en performance samengingen.

Verschillende artiesten uit o.a. de LGBTQ gemeenschap traden in de voetsporen van performers in het voormalige variété theater en zorgen voor een muzikale tijdreis.



Als je een aanvulling of opmerking hebt over deze site dan kun je een mailtje sturen naar Transarchief