Op papier is Pakistan op
het gebied van maatschappeljke aanvaarding aardig vooruitstrevend.
Transgenders worden officieel als derde geslacht erkend en hebben
dezelfde burgerrechten als mannen en vrouwen. Daarnaast zijn er
mensenrechtenclubs op landelijk, provinciaal en gemeentelijk niveau.
Maar toch zijn transgenders - vooral in het conservatieve noorden - hun
leven niet zeker. Omdat zij hun familie te schande zouden maken, worden
zelfs huurmoordenaars ingezet.
Op steun van de politie hoeven
transgenders ook niet te rekenen. Zij zijn net zo goed onderdeel van de
cultuur, constateert Wilma van der Maten. Ze sprak met een transvrouw
die werd neergestoken toen zij een man seks weigerde. Bij de aangifte
zei de politie: ''Het is beter dat je ouders je doodmaken. Nu kom je
elke keer weer bij ons klagen. Als je dood bent zijn we van je af.''
Wilma van der Maten, die de
leefsituatie voor transgenders in Pakistan onder de loep te nam,
bezocht een opvanghuis voor transgenders in de Pakistaanse stad
Peshawar. "Zolang de cultuur en de religie transseksuelen niet
respecteren, blijven ze niet meer dan loslopend wild.'' In het
afgelopen jaar zijn 51 transvrouwen vermoord, waarvan 38 van de
gevallen uit eerwraak is gebeurd. Een transvrouw die Wilma daar spreekt
vertelt dat ze nauwelijks nog haar huis durft te verlaten: "Ik leef met
angst elke dag."
Stroopwafels helpen
transseksuelen aan een beter leven Transseksuelen
in Pakistan hebben het
niet altijd even makkelijk. Een Nederlands ondernemersechtpaar heeft nu
een bijzonder initiatief opgezet om hen een hart onder de riem te
steken met behulp van... Hollandse stroopwafels.
Het koppel heeft er bewust voor
gekozen om alleen te werken
met khawaja's (Kwawaja sara), transseksuelen, omdat zij door de
samenleving met de nek worden aangekeken. Overdag bedelen ze en als de
nacht valt
werken ze in de prostitutie. Het gekke is dat deze mensen
worden uitgekotst, maar als er
een kind is geboren of iemand gaat trouwen, dan huren Pakistaanse
families deze
khawaja's in om te dansen en te zingen. Pakistanen geloven dat
transseksuelen
over goddelijjke krachten beschikken', vertelt Gertjan. 'Wij willen
deze mensen
graag zelfvertrouwen geven.'
Het koppel is niet naar Karachi
verhuisd om bakken met geld
binnen te slepen. ‘Hier heerst ellende, maar er zijn ook mogelijkheden.
Meer
dan de helft van de bevolking bestaat uit hoogopgeleide jongeren, die
hard
werken om vooruit te komen. Ze hebben geen 9-tot-5-mentaliteit zoals in
Nederland. We willen het land graag helpen’, aldus Van Laar. Zijn vrouw
en hij
verhuisden vier jaar geleden met hun kind naar de havenstad. Volgens Van laar zijn Pakistanen gek
op zoetigheden. Hij
besloot zijn wens om de transseksuelen te helpen te combineren met het
gat in
de Pakistaanse markt dat hij had gevonden. Met een lening van het
Nederlandse
Kerk in Actie begon het koppel afgelopen voorjaar hun
stroopwafelbakkerij. De
wafels worden nu in 35 verschillende Pakistaanse winkels en
supermarkten
verkocht. Op dit moment proberen Gertjan en
Judith de transseksuelen
uit de spotlights van de groothandels te houden. Ze willen niet dat de
stroopwafels met het ‘liberale Nederland’ en transseksuelen worden
geassocieerd. Van Laar hoopt dat ze op den duur de klanten wel bij de
bakkerij
kunnen betrekken en daarmee positieve aandacht voor de khawaja’s kunnen
vragen
.
De Pakistaanse film Joyland (2022), over een transgender
liefdesaffaire, is door de Pakistaanse overheid verboden. De film was
wel de officiële Pakistaanse inzending voor de Oscars.
De film toont een liefdesverhaal tussen een man en een transgender
vrouw. Joyland heeft internationaal al diverse onderscheidingen
ontvangen, waaronder op het gerenommeerde filmfestival van Cannes.
In de film verlangt het hechte gezin Ranas naar de geboorte van een
jongen om de familielijn voort te zetten. Intussen zit het jongste lid
Haider in een gearrangeerd huwelijk met Mumtaz. In het geheim voegt hij
zich bij een erotisch danstheater waar hij voor de ambitieuze
trangendervrouw Biba valt. Hun onmogelijke liefde werpt een licht op de
wens van het hele gezin om op seksueel vlak in opstand te komen.