Transgenders in Indonesië (Waria's)

Er is in Indonesië een rijke traditie van Waria’s. Dat zijn mensen van het ‘derde geslacht’. Waria’ is een samentrekking van de woorden voor vrouw (wanita) en man (pria) en wordt vaak gebruikt om transgenders te beschrijven.Waria’s entertainen op straat en spelen in traditionele wajang-toneelstukken. De shows zijn te zien op commerciële zenders. Deze sketches zijn bijzonder populair, maar volgens de voorstanders van de censuur schandelijk.
Hoewel Indonesië geen Islamitische staat is, hebben Islamitische normen en waarden wel grote invloed op de politieke besluitvorming. Bovendien is gebleken dat bepaalde fanatieke Moslimgroeperingen de politieke en rechterlijke macht met (de dreiging van) geweld kunnen beïnvloeden.

De grote meerderheid van de Indonesische bevolking is Moslim. Dit betekent echter niet dat dit als een homogene groep beschouwd kan worden. Omdat de diverse regio’s in Indonesië verschillende geschiedenissen hebben doorgemaakt welke gekenmerkt zijn door verschillende invloeden, heeft dit ook geresulteerd in Islamitische variëteit. Hoewel er al enige eeuwen een pan-Islamitisch proces aan de gang is, bestaat deze Islamitische diversiteit nog steeds.

Met meer dan 200 miljoen moslims is Indonesië het grootste islamitische land ter wereld. Zelfs in de kleinste dorpjes staat een moskee. Toch lijkt de islam in Indonesië niet op de Arabische versie. De vermenging met eeuwenoude regionale, traditionele geloven heeft haar een uniek tintje gegeven.


Indonesische Islam school voor transseksuelen

Het debat over de vrijheid van religie is in Indonesië opgelaaid met de heropening van een islamitisch onderwijsinstituut voor transseksuelen. De school bevindt zich in de stad Yogyakarta op Midden-Java. De ‘Pesantren Waria’* is nu gevestigd in het huis van Shinta Ratri, een activist voor lesbiennes, homo’s, biseksuelen, transseksuelen en transgenders, na het overlijden vorig maand van oprichtster Maryani. Zij startte in 2008 de school waar transgenders de islam konden bestuderen. Shinta wil de studenten zelfvertrouwen schenken door uit te leggen dat transgenderisme geen zonde is in de islam.“Iedereen heeft het recht de godsdienst op zijn eigen manier te beleven”, zegt Abdul Muhaimin van de raad van advies. “Mensen mogen anderen niet ondermijnen, transgenders incluis, want elk individu is gemaakt door God.” Muhaimin zegt dat deze groep mensen sterk moet zijn om met het maatschappelijke stigma om te kunnen gaan. De school telt inmiddels 35 studenten, schrijft The Jakarta Post. Ze krijgen er behalve onderwijs ook mogelijkheden om geld te verdienen, onder andere in een beautysalon.
Oprichtster Maryani haalde vorig jaar de media toen zij als vrouw de ‘Umrah’ (kleine bedevaart) in Saoedi-Arabië verrichtte, na een mislukte eerdere poging.

Positie van transgenders in Indonesië (travestie.org)

'Transgender zijn is geen vrije keuze, dit is hoe Allah ons geschapen heeft' / Marianne Slegers, in: Trouw 28 mei 2018

Indonesische betogers steunen 'heropvoeding' transgenders (NOS)

Gender en genderidentiteit

Winq juni-juli 2014, p. 92-94

Islamschool voor transgenders (Poliziek Info)


Als je een aanvulling of opmerking hebt over deze site dan kun je een mailtje sturen naar Transarchief