Transgenders in India (Hijra's)



Een volkstelling in 2014 wijst uit dat er bijna een half miljoen transgenderpersonen leven in India. De volkstelling telde 490.000 mensen die kozen voor deze derde geslachtsoptie. Het derde geslacht verwijst naar transgender- en intersekspersonen, in India beter bekend als 'Hijras'. Volgens de data waren 55.000 van deze mensen onder de 6 jaar oud. Uit data van de volkstelling bleek ook dat het percentage analfabeten veel hoger ligt onder transgenderpersonen. Van de gehele bevolking kan 74 procent goed lezen; onder transgenderpersonen ligt dit percentage op slechts 46 procent. Dit heeft vermoedelijk te maken met de discriminatie die transgenderpersonen moeten verduren, waardoor zij geneigd zijn eerder te stoppen met school. Winq

Hijra's zijn: personen die in een jongenslichaam zijn geboren, maar deel uitmaken van een subcultuur die al eeuwenlang gestalte geeft aan een bijzondere genderidentiteit. Hijra's laten zich niets gelegen liggen aan de gangbare scheidslijnen tussen mannelijk en vrouwelijk gedrag. Ze zijn geen man en geen vrouw, maar vormen letterlijk India's derde sekse. Volgens officiële cijfers telt India ongeveer een half miljoen transgenders, volgens activisten moet dat getal met zes vermenigvuldigd worden.



In een mannelijk lichaam geboren, beschouwen hijra's zichzelf als een vrouwelijke genderidentiteit. Zij leven in Zuid-Azië (India en Nepal) in goed functionerende gemeenschappen geleid door een goeroe. Ze noemen zich Moslim die verschillende plaatselijke religies combineren waarbij geen onderscheid wordt gemaakt tussen men en vrouw. In de cultuur van India is de Hijra een biologische man die tot de derde geslacht hoort. Een Hijra is geboren in een mannelijk lichaam met en vrouwelijke ziel.


In India leven naar schatting zo’n twee tot drie miljoen hijra’s op de totale Indiase bevolking van 1,2 miljard mensen. Het zijn mannen die zich vrouw voelen of andersom.
Het eeuwenoude Indiase liefdesboek Kamasutra accepteerde al hun aanwezigheid in de maatschappij." Tripathi: Dit raakt een relatief grote groep in India. De schattingen lopen uiteen van zo’n twee tot drie miljoen mensen op de totale Indiase bevolking van 1,2 miljard mensen. Het zijn mannen die zich vrouw voelen of andersom.
"Er zijn binnen het derde geslacht twee soorten: zij die vermomd zijn als mannen en zij die vermomd zijn als vrouwen." Maar onder het Britse koloniale gezag werden transgenders opgepakt als leden van een criminele kaste. Ook na de Indiase onafhankelijkheid werden ze nog gediscrimineerd. Toch zijn ze duidelijk aanwezig in het Indiase straatbeeld.
Transgenders hebben moeite een huis te vinden en wonen vaak in de sloppenwijken. Verstoten door hun ouders vormen ze een eigen "familie". Samen zoeken ze de medische zorg die hun wordt geweigerd. De meesten hebben geen nationaal registratienummer. Toch is die zorg hard nodig wat transgender sekswerkers lopen vaak hiv op.
De zwaar opgemaakte hijra’s met hun diepe stemmen in vrouwenkleren worden door de bevolking zowel gevreesd als gewaardeerd. Ze duiken vanouds op bij huizen waar een baby is geboren, ze dansen en zingen daar tegen betaling om de baby voorspoed te brengen. Slechts weinigen durven de hijra’s de deur te wijzen uit angst voor een eventuele vervloeking. Ook bij bruiloften nodigen zij zichzelf dikwijls uit. Ook zingen en danse de hijra's in bars en discotheken.

Veel hijra’s, doorgaans gecastreerd, belanden in de prostitutie. Anderen komen aan de kost als bedelares. Velen leiden een marginaal bestaan en leven in diepe armoede. Dikwijls hebben ze ook te kampen met discriminatie. Zo wordt hun soms de toegang geweigerd door ziekenhuizen. Tot dusver moesten ook transseksuelen op officiële formulieren aangeven of ze man of vrouw waren. Wel stond de Indiase kiescommissie kiezers voor de nu gaande parlementsverkiezingen voor het eerst toe om zich te laten registreren als transseksuelen.




De zwaar opgemaakte hijra’s met hun diepe stemmen in vrouwenkleren worden door de bevolking zowel gevreesd als gewaardeerd. Ze duiken vanouds op bij huizen waar een baby is geboren, ze dansen en zingen daar tegen betaling om de baby voorspoed te brengen. Slechts weinigen durven de hijra’s de deur te wijzen uit angst voor een eventuele vervloeking. Ook bij bruiloften nodigen zij zichzelf dikwijls uit. Ook zingen en danse de hijra's in bars en discotheken.

In India durven transgenders hun felgekleurde sari weer in de openbaarheid te vertonen na een lange periode van discriminatie."Vandaag ben ik er trots op Indiër te zijn." zegt Laxmi Narayan Tripathi, de activiste die de zaak bij de Hoge Raad aankaartte.

India heeft op 15 april 2014 formeel een derde sekse erkend, die van de transgender. In alle officiële documenten kan voortaan als geslacht de optie "transgender" worden ingevuld. “Elk menselijk wezen heeft het recht zijn eigen sekse te bepalen” oordeelden de rechters van het Indiase Hooggerechtshof: "Transseksuelen zijn ook burgers van India.” Volgens het Hof is het in de geest van de grondwet om elke burger de mogelijkheid te bieden zijn potentieel te bereiken, “ongeacht kaste, religie of sekse.

Het eeuwenoude Indiase liefdesboek Kamasutra accepteerde al hun aanwezigheid in de maatschappij." Tripathi: Dit raakt een relatief grote groep in India. De schattingen lopen uiteen van zo’n twee tot drie miljoen mensen op de totale Indiase bevolking van 1,2 miljard mensen. Het zijn mannen die zich vrouw voelen of andersom. "Er zijn binnen het derde geslacht twee soorten: zij die vermomd zijn als mannen en zij die vermomd zijn als vrouwen." Maar onder het Britse koloniale gezag werden transgenders opgepakt als leden van een criminele kaste. Ook na de Indiase onafhankelijkheid werden ze nog gediscrimineerd. Toch zijn ze duidelijk aanwezig in het Indiase straatbeeld. Transgenders hebben moeite een huis te vinden en wonen vaak in de sloppenwijken. Verstoten door hun ouders vormen ze een eigen "familie". Samen zoeken ze de medische zorg die hun wordt geweigerd. De meesten hebben geen nationaal registratienummer. Toch is die zorg hard nodig wat transgender sekswerkers lopen vaak hiv op.

De uitspraak van de Hoge Raad moet een einde maken aan de nu bestaande discriminatie. De uitspraak van India’s hoogste rechters betekent dat transseksuelen voortaan dienen te worden behandeld zoals andere minderheden. Dat wil zeggen dat transseksuelen ook aanspraak zullen kunnen maken sociale uitkeringen van overheidswege en op gezondheidszorg. De overheid moet gezondheidsklinieken openen en zelfs aparte openbare toiletten aanleggen. Daarnaast moet de overheid informatie verspreiden om heersende vooroordelen weg te nemen. Tenslotte mogen transgenders nu kinderen adopteren. Het is een opmerkelijk besluit van de raad, die in december nog bepaalde dat homoseksualiteit strafbaar is. De recente uitspraak beperkt zich tot transgenders. Daarbij is minder aandacht voor vrouwen die zich man voelen dan andersom. De activisten willen hun strijd daarom voortzetten.

Laxmi Narayan Tripathi die aan het hoofd staat van Kinnar Akhara, een religieuze orde die volledig uit transgenders bestaat maakt zich sterk voor de rechten van seksuele minderheden en sekswerkers.

In 2019 maakte Tripathi een opzienbarend entree bij het Kumbh Mela festival (Kruikenfeest): op een kameel gezeten, links en rechts zegeningen uitdelend, betrad zij het terrein van het festival.

Het Kumbh Mela festival, staat te boek als het grootste religieuze evenement ter wereld dat eens per drie jaar plaats, duurt zeven weken, en wordt afwisselend op vier verschillende plekken in India gehouden. De locatie bij Allahabad wordt gezien als de belangrijkste en heilzaamste omdat er drie heilige rivieren samenstromen: de Ganges, de Yamuna en de mythische rivier Saraswati.
Tijdens het feest trekken Hindoes naar een van de heilige rivieren waarin zij vervolgens baden om hun zonden af te wassen. Het feest gaat afwisselend door op 4 plaatsen: in de Ganges en de Yamuna bij Allahabad en bij Haridwar, in de Shipra bij de heilige stad Ujjain en in de Godavari bij Nashik. De hele cyclus duurt dus 12 jaar, en elk van die 4 steden ontvangt om de 12 jaar de Kumbh Mela.
Hoogtepunt van het Kumbh Mela-festival is de 'Peshwai'-processie van duizenden hindoeïstische Naga Sadhoe-monniken, geflankeerd door feestelijk uitgedoste olifanten, paarden en bezwerende muzikanten. Na de optocht gaan deze naakte, met de as van overledenen ingesmeerde 'heilige mannen', zich ritueel reinigen in 'sangam', de samenvloeiing van de rivieren Ganges en Yamuna.
Deze massale rituele baden vinden plaats bij een bepaalde stand van de planeten. Een onderdompeling heeft binnen het hindoeïsme een reinigend effect op het karma (de doorwerking van daden uit huidige en vorige levens). Over een periode van zeven weken worden er op deze Kumbh Mela ongeveer 120 miljoen hindoepelgrims verwacht.

Tripathi heeft de ambitie om de hijra's de plek in het religieuze domein terug te geven, die hun krachtens de geschiedenis zou toekomen. Van oudsher worden er aan hijra's magische krachten toegedicht, die ze volgens overlevering ontlenen aan de hindoegodin Bahuchara Mata. De traditie wil dat hijra's zingend en dansend op bruiloften en geboortefeesten verschijnen om het bruidspaar of de pasgeborene te zegenen met vruchtbaarheid en voorspoed. Als daar niet genoeg voor betaald wordt, verandert de zegen in een vloek.

In het moderne India heeft de ceremoniële functie van de derde sekse aan betekenis ingeboet. Hijra's trekken tegenwoordig vaak bedelend door de straten. In de grote steden werkt een ruime meerderheid van de transgenders als prostituee. De gemiddelde Indiër is banger voor hun schaamteloosheid dan voor hun magische krachten. Hijra's worden gevreesd en verguisd. Daardoor speelt hun bestaan zich vrijwel altijd buiten de maatschappelijke orde af.
Om de verloren waardigheid van de transgenders te herstellen, doet Tripathi een beroep op oude hindoegeschriften, zoals de Ramayana. In dit epos zijn de hijra's de enigen die bij de godheid Ram in het woud blijven, nadat hij uit zijn rijk verbannen is. Als Ram terugkeert uit ballingschap beloont hij de hijra's voor hun toewijding door ze een grote toekomst te voorspellen. In de Mahabaratha, een tweede belangrijke hindoetekst, staat ook een veelzeggend verhaal. De krijgshaftige godenzoon Arjuna moet een jaar lang in anonimiteit leven. Gekleed als vrouw onderwijst hij zang en dans aan de dochter van de koning aan wiens hof hij verblijft. Arjuna is in de optiek van Tripathi een hijra avant la lettre.

Tripathi werd geboren als oudste zoon van een brahmanenfamilie in Mumbai, die altijd achter haar is blijven staan. Vanaf haar kindertijd was ze al 'anders'. Tripathi dacht aanvankelijk dat ze gay was, maakte furore als danser en dragqueen, en liet zich na een lange zoektocht naar haar seksuele identiteit inwijden in de cultuur van de hijra's. Anders dan veel andere transgenders, die door hun familie verstoten worden, deed ze dat uit vrije keuze.

Hijra's leven in zelfgecreëerde familieverbanden die sterk hiërarchisch georganiseerd zijn. De leiding is in handen van zogeheten goeroes, die hun 'volgelingen' bescherming bieden in ruil voor respect, aanzien en - meestal - geld. Dankzij een krachtige mix van mannelijk charisma en vrouwelijke charme klom Tripathi niet alleen op tot leidsvrouw binnen haar eigen clan, als officieuze woordvoerster van de gemeenschap reisde ze de hele wereld af om aandacht te vragen voor de situatie van Indiase transgenders. In de zomer van 2018 was ze nog te gast op de Wereld Aids Conferentie in Amsterdam.
Mede door de bemoeienis van Tripathi en andere activisten is de positie van seksuele minderheden in India aan het veranderen. In 2014 bepaalde het Hooggerechtshof dat transgenders formeel erkend moeten worden als derde sekse. Vorig jaar werd een oude koloniale wet die homoseksualiteit verbiedt uit het Wetboek van Strafrecht gehaald. Tegen die achtergrond noemt Tripathi de deelname van haar transgenderorde aan de Kumbh Mela 'een volgende stap in de richting van erkenning'.
Binnen het hindoe-establishment stuit die stap op de nodige weerstand. Zo wordt de hijra-orde of Kinnar Akhara niet geaccepteerd door de raad van de dertien religieuze ordes die bij Kumbh Mela als het meest gezaghebbend gelden. De transgenders kregen toestemming er hun eigen kamp in te richten. Maar dat gaat Tripathi niet ver genoeg. Ze wil dat de Kinnar Akhara als veertiende orde wordt erkend. De voorzitter van de raad liet voorafgaand aan de Kumbh Mela weten dat de transgenders zich mogen aansluiten bij een van de bestaande ordes, maar dat ze zelf dat predikaat niet verdienen. Dat aanbod werd door Tripathi resoluut van de hand gewezen. In de Times of India verklaarde ze dat hijra's een soort godheden zijn. Dus waarom zou je je dan laten inlijven door een orde van heiligmannen?
Godheden of niet, de hijra's passen niet in het plaatje van de Indiase heiligman of sadhu, die afziet van wereldse genoegens om via een ascetische levenswijze naar spirituele bevrijding te streven. De leden van de Kinnar Akhara hullen zich, ook tijdens de Kumbh Mela, in glanzende sari's en dragen zware make-up plus dito juwelen. Anders dan de leden van de andere religieuze ordes leven de hijra's - voor een deel voormalige sekswerkers - niet celibatair. Dat maakt de deelname van hijra's aan de Kumbh Mela behalve sensationeel ook ronduit subversief.
Ondanks haar taboedoorbrekende aanpak kan Tripathi slechts ten dele rekenen op de sympathie van haar oorspronkelijke achterban, de Indiase lgbtqi-beweging. Dat heeft alles te maken met haar uitspraken over de kwestie-Ayodhya. Volgens hindoes moet er in het plaatsje Ayodhya een hindoetempel komen omdat de godheid Ram er geboren zou zijn. Moslims vinden dat op dezelfde plek de zestiende-eeuwse moskee moet worden herbouwd, die in 1992 door rechts-nationalistische hindoes werd gesloopt. De controverse is bij herhaling aanleiding geweest voor religieus gemotiveerd geweld en heeft duizenden mensen (moslims en hindoes) het leven gekost.
Als hoofd van de Kinnar Akhara sprak Tripathi eind vorig jaar haar steun uit voor een wet die het mogelijk moet maken dat er in Ayodhya een Ram-tempel verrijst. Daarmee speelt ze de politiek van premier Narendra Modi en zijn hindoe-nationalistische partij in de kaart. De lgbtqi-gemeenschap stelde een petitie op, ondertekend door zo'n twintig organisaties en honderden activisten, waarin Tripathi beticht wordt van polarisatie. Saillant detail is dat de islam een belangrijke rol speelt in het ontstaan van de Indiase transgendergemeenschap. Zo werd een hijra in vroeger tijden bij wijze van initiatierite gecastreerd, een gebruik dat sterk beïnvloed is door de islamitische traditie van de eunuch of castraat. De connectie met de moslimcultuur werkt nog altijd door. Tripathi had tot voor kort bijvoorbeeld de gewoonte om op islamitische hoogtijdagen naar de heiligdommen van soefi-moslims te reizen om deel te nemen aan hun feesten.
Tripathi ontkent alle beschuldigingen aan haar adres. Ze zegt niemand uit te sluiten. Haar lange staat van dienst als mensenrechtenactivist zou voor zichzelf moeten spreken, vindt ze. Intussen schrijft ze als hoofd van de Kinnar Akhara geschiedenis in Allahabad, waar pelgrims zich voor haar tent verdringen om haar zegen af te smeken. Tripathi is de marginale positie van de transgenders al lang en breed ontstegen. Maar hogepriesteres of niet, afgaande op een reportage van het Indiase 'News18' blijft ze de hijra die ze altijd is geweest. Tegen een wat oudere man die zich zojuist voor haar voeten heeft geworpen zegt ze daar: "Hé jij, kun je m'n vriendje niet worden?"

zie ook:

Indiase transgenders eisen hun religieuze rechten op, met een beroep op oude Hindoestaanse teksten Marnel Breure In: Trouw. -,18 februari 2019

Genderidentiteit


Stephen Fry : Out there


India: transseksuelen erkend als derde sekse NRC-Handelsblad 15 april 2014, p. 2


Geen man, geen vrouw: hijra's in India  (Het Continuüm)


Gender (indentiteitsaxpect) (Wikipedia)




Als je een aanvulling of opmerking hebt over deze site dan kun je een mailtje sturen naar Transarchief