Una mujer fantastica (Une femme fantastique) Geregisseerd door Sebastián Lelio, Chili, Duitsland, Spanje, VS, 2017, 104 min. cast: Daniela
Vega (Marina Vidal), Francisco Reyes (Orlando), Aline Küppenheim
(Sonia), Luis Gnecco (Gabo), Nicolás Saavedra (Bruno), Amparo Noguera
(Adriana), e.a.
Het oogde nog zo mooi: een zuiverende
massagesauna, een avondserenade, een verjaardagsfeestje, een
uitnodiging om samen naar die imposante waterval te gaan kijken, een
vrijpartij. En dan gebeurt het onvermijdelijke.
De zeventwintigjarige Marina Vidal
(gespeeld door transvrouw Daniela Vega), werkt als serveerster en
zangeres in een nachtclub. Ze is een transgenderen heeft een
liefdesrelatie met de twintig jaar oudere Orlando. Samen betrekken ze
een appartementje in het hart van miljoenenstad Santiago. Hoewel de
twee tortelduifjes regelmatig hevig worden bekritiseerd door mensen uit
hun omgeving, leiden ze een betrekkelijk gelukkig leven. Maar dat geluk verdwijnt als sneeuw
voor de zon als Orlando midden in de nacht onwel wordt. Als Marina hem
even alleen laat bij de lift valt hij een halve verdieping van de trap.
In volle paniek rijden ze naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis. Daar krijgt zij te horen dat Orlando
is overleden. Zowel de artsen en Orlando's familieleden vertrouwen het
zaakje niet: een oudere man en een transgender, dat ruikt naar
prostitutie en criminaliteit! Bovendien zijn er op het lichaam van
Orlando kneuzingen en verwondigen geconstateerd. Er wordt een rechercheteam
ingeschakeld om de rol van Marina bij de doodsoorzaak vast te stellen.
Marina wordt min of meer gedwongen een vernederende lichamelijk
onderzoek te ondergaan naar eventuele sporen van geweld. Alsof al die achterdocht niet
vervelend genoeg is, geven Orlando's zoon en exvrouw in niet mis te
verstane bewoording te kennen dat Marina niet welkom is op de crematie.
Ook moet ze zo spoedig mogelijk verdwijnen uit het appartement waarin
ze al die tijd samenwoonde met haar geliefde en diens hond. Marina laat
zich echter niet zomaar buitenspel zetten en vecht voor haar recht om
zichzelf te kunnen zijn. De niet voor de hand liggende relatie
stuit op veel onbegrip in haar omgeving, vooral bij Orlando's ex-vrouw
en zoon, die Marina's Duitse herder opeist en haar het appartement
uitzet. Ze krijgt subtiele en minder subtiele vernederingen te
verwerken, waar ze zich zo goed en zo kwaad als mogelijk uit redt, met
de klasse en de waardigheid waaraan de film zijn titel overhoudt. Haar
zus biedt haar onderdak, maar meer troost vindt ze bij de muziekleraar
die haar zangcarrière verder gestalte geeft.
Als je
een aanvulling of opmerking hebt over deze site dan kun je een
mailtje sturen naar Transarchief