Merel Moistra (19xx) is de artiestennaam van Merel Noomen, Na een
voltooide MBO-electronica opleiding wordt zij verkoper van computers.
Na een korte carrière in de verkoop besluit ze om psychologie te gaan
studeren. Na haar studie begint ze een carrière als liedjesschrijfster
en wordt daarna cabaretière.
In 2003 wordt Merel door
Love Life Music productions gevraagd om de liedjes te schrijven voor
het Leuke Leerzame Liedjes cd-project. Liedjes over educatieve
onderwerpen aangedragen door leerkrachten uit het basisonderwijs. Deze
liedjes vormden de basis voor de Kindervoorstelling “Het Toverbos” van
Merel en Woedy Woet (drievoudig Nederlands kampioen goochelen) en
Directeur van het onder goochelaars wereldberoemde Tricky-Theater.
In 2006 zorgt Merel, met haar revue-achtige radio-theater avonden “de
Vlakspoeler” en “Night of the Singing Poets”, ervoor dat het Tricky
Theater (het huidige Barco) aan de oosterdokkade 10 in Amsterdam ook
een plek wordt voor singer-songwriters. Naar aanleiding van deze
avonden wordt Merel door Cindy Pielstroom gevraagd om in een
vergelijkbaar format een marathon presentatie te doen tijdens
Dance-Valley 2008.
In 2009 wordt het liedje Redlight District Blues opgenomen in de
documentaire “Redlight Blues” van Abrahami-Netz TV Productions. De
Youtube video-clip van het liedje waarin Merel te zien is als hoertje
op de Amsterdamse wallen is inmiddels meer dan 20.000 keer bekeken.
Eind 2008 sprokkelt Merel met sporadische try-outs tijdens open-avonden
in kleine theatertjes een programma bij elkaar en wordt in die tijd ook
vaak gevraagd om feestjes te verlevendigen met haar aanwezigheid.
Xaviera Hollander (Internationaal bestseller-auteur): 'She definitely
is an intriguing musician/singer/composer: fascinating fun songs,
mysterious woman, lively stage personality and above all original
material ! Bravo!!!'
Op 8 februari van 2010
tijdens een avondje Open Bak in Theater de Engelenbak ervaart Merel dan
het succes waar ze dan al meer dan een jaar naar op zoek was en
schrijft ze zich in voor het Amsterdams Kleinkunstfestival. Op 15
november 2010 speelt zij haar eerste ronde en doorloopt daarna tot haar
eigen verbazing vrij moeiteloos de eerste drie ronden en mag een
try-out tour spelen van Makkum tot Maastricht. Jury rapport Amsterdams
Kleinkunstfestival: “Hier komt een intelligente entertainster
ons een heel persoonlijk levensdilemma voorleggen. Ongepolijst, wars
van de meeste regels die in een theater gelden, vertelt zij met flair,
ironie, zelfvertrouwen en vooral met lef dat zij een blunder van de
schepping is. En daar mogen we allemaal om lachen, zijzelf nog het
meeste nu.”
In april 2011 staat ze
in de halve finale van het AKF en speelt in het Nieuwe de la Mar
een voorstelling voor een uitverkochte zaal. Daags na de
finale staat Merel alweer op het podium van het Bellevue theater in een
aflevering van BIES en laat zien wat ze kan!
Na het Amsterdams Kleinkunst Festival komt Merel onder contract bij het
Gents Theater-agentschap Tram-10 om met Hermitage, Lieven Debrauwer, en
later ook Kamagurka deel uit te maken van geheel aan artiesten dat
namens dit agentschap de Vlaamse theaters gaat veroveren. Met als
voorlopig hoogtepunt een optreden tijdens de Vlaamse Vrouwendag in een
uitverkocht Kunstencentrum de Voorruit in Gent. Divan VandenHende
(Tram10,Hermitage): “Merel Moistra overstijgt de niche die ze predikt
en verdient een groot publiek. Want aan haar roodgeverfde lippen hangen
zullen ze!" In November 2011 zeggen
Evert de Vries (artistiek directeur van het amsterdams
kleinkunstfestival) en Rob van de Meeberg (allround theatermens) toe
Merel te helpen met de regie en dus met de totstandkoming van haar
eerste avondvullende solovoorstelling: Merel Moistra “speelt” faalangst.
In haar woonplaats Haarlem is het in 2012 Roze Zaterdag en wordt Merel
door de organisatie gevraagd het later zeer goed ontvangen themalied
“vier de verschillen” te schrijven. Op de laatste dag van
2011 siert Merel de voorpagina van het Haarlems Dagblad als organisator
van een voetbalwedstrijd tussen trans-mannen en trans-vrouwen op het
terrein van en in samenwerking met voetbalvereniging de Koninklijke
HFC. Joris Linssen van de NCRV komt langs om een Pilot te filmen. Als gevolg hiervan
speelt Merel vier uitverkochte avondvullende voorstellingen in de
Toneel-garage in Haarlem, geeft merel lunchvoorstellingen in de
Jopenkerk, diner-theater-voorstellingen in theater-restaurant “in den
swartenhondt” en staat Merel tijdens de roze zaterdag op het door
Birgit Kaandorp gepresenteerde hoofdpodium naast artiesten als Jody
Bernal, Mylou Frencken, Astrid Nijgh, Dolly Bellefleur en Mrs Einstein.
In september 2012 presenteerde Merel “Schalkwijk aan Zee”, een
muziekfestival met artiesten als Ali-B en Hakim Traida. Eind september 2012
begint Merel met het try-outen van haar tweede avondvullende
solovoorstelling: Merel Moistra “speelt” faalangst in het Bellevue
theater in Amsterdam. Op 14 oktober 2012 word
bekend gemaakt dat Merel door is naar de halve finale van Cameretten
2012. Merel speelt haar halve finale op vrijdag 23 November in het Oude
Luxor theater in Rotterdam. Merel speelt het Oude
Luxor plat en mag onder luid boe geroep niet naar de finale, maar is
wel goed genoeg voor de finalisten toernee en is zij dat jaar de vaste
invaller in de Cabaret-poel van TC management van Tim van der Sluis.
Onder wiens waakzame oog Merel de eerste try-outs speelt van haar derde
avondvullende voorstelling: Mind Fuck op Wandel Gympen.
In het theater seizoen
2013-2014 toert Merel de eerste helft van het seizoen door Belgie met
Kamagurka en werpt zich de laatste helft van het seizoen met veel
succes op haar programma en het opzetten van een huiskamer tournee. Aan het einde van het
seizoen 2013-2014 wint Merel Moistra de Frank Boske Award voor meest
baanbrekend kleinkunst en cabaret programma. Na 5 jaar
getourd te hebben met de avondvullende voorstelling Mind-Fuck op
Wandel-Gympen gaat het theater wat naar de achtergrond. Even geen
avondvullende voorstellingen meer. Wel nog de voorstellingen van een
half uur in theater Restaurant Casablanca en op Tournee met NIET VOOR
DE POES een Cabarestafette look-alike theater show. Dus toch nog
theater. Maar daarnaast ligt de focus nu meer op het
presentatie werk en de lezingen en het You tube kanaal.