
Rechtsboven: Male
impersonator
Rowena Spierdijk als Peter in Musical de Lellebel (foto: Bert
Woudstra)
Vanaf
de tweede helft van de 17e eeuw, de 18e
en 19e eeuw werden in toneelopvoeringen, opera’s
en operettes de
mannenrollen vaak door vrouwen gespeeld. Geschat wordt zelfs dat zo’n
kwart van
in Londen opgevoerde producties een of meerdere mannenrollen door
vrouwen gespeeld werden.
Uit
de plakkaten uit die tijd blijkt dat de mannelijke kleding
die de actrices droegen de vrouwelijke contouren waarschijnlijk bewust
maar ten
dele verhulden.
In
Duitsland wordt voor het spelen van mannenrollen door vrouwen de term Hosenrolle
(Eng.
Breeches role,
pants role
of trousers role)
gebruikt, wat slaat op de broek,
vaak een strakke tricot omdat het belangrijk geacht werd dat de benen
van de actrice
goed zichtbaar waren.
In de 19e eeuw werd door
de danseressen soms
een combinatie van korte Pluderhose en
tricot gedragen
In
opera’s en operettes werden de zangrollen
gespeeld door mezzo-sopraans vanwege hun
donkere stem. De door sopranen gespeelde zangpartijen zoals Ganymedes
in Franz von Suppés
Die schöne Galathée worden
tegenwoordig door tenors gezongen, die een octaaf hoger zingen.
Literatuur
Rudolf Dekker & Lotte van de Pol.
Vrouwen in
mannenkleren; De geschiedenis van een tegendraadse traditie; Europa
1500-1800 Amsterdam, Wereldbibliotheek, 1989.
18xx
Jenny Dawson
19xx Murray Hill
1805
Mary Anne Keeley
1841
Ella Wesner
1847
Annie Hindle
1872
Maud Adams
1873
Emma Don
1875
Vesta Tilley
1875
Jeanne Bourgois (Mistinguett)
1875
Minnie Tittel Brune
1879
Ella Shields
1883
Hetty King
1901 Marlene Dietrich
zie
ook: Dragkings
Als
je
een aanvulling of opmerking hebt over deze site dan kun je een
mailtje sturen naar Transarchief
|