Roze in beeld - Ad van Dam

 

Roze in beeld / Ad van Dam. - Xanten Uitgeverij, maart 2014, 136 p.

'Roze in beeld' is een educatief multimediaal project dat bestaat uit een website, een Facebook-pagina, een lespakket en een boek.


Het boek Roze in Beeld is
de weerslag van een reeks openhartige gesprekken met verschillende bekende homo’s en lesbiennes, waaronder verslaggever en nieuwslezer Rik van de Westerlaken, NOS verslaggever Tim Dekker en politiewoordvoerster Ellie Lust. Met deze interviews wil van Dam inzicht geven in hoe het is om als LHBT’er op te groeien in Nederland, welke rol de media daarin spelen, door wie zij zich lieten inspireren op tv en in film, hoe ze nu zelf het beeld van homo's in de media proberen te beïnvloeden en het rolmodel dat zij soms zelf willen zijn. De interviews worden voorafgegaan door een chronologisch overzicht van de zichtbaarheid en beeldvorming van LHBT’ers in de Nederlandse media. Beide stukken zijn nogal kort en oppervlakkig; de website is hierop gelukkig een goede aanvulling. Het zijn vooral de interviews die interessant zijn.

Inspiratiebron voor van Dam was de Amerikaanse-documentaire The celluloid closet uit 1995. In 1981 was het boek 'The celluloid closet: homosexuality in the movies' een openbaring. Vito Russo beschreef hoe de filmindustrie mannen en vrouwen met homoseksuele gevoelens tot dan toe in beeld had gebracht: als lachwekkend, pathetisch of griezelig. Als ze überhaupt al in beeld kwamen, want 'seksuele perversie' was in Hollywood jarenlang taboe. Filmmakers wisten de censuur soms handig te omzeilen. Rob Epstein en Jeffrey Friedman namen 'The celluloid closet' als uitgangspunt voor hun gelijknamige documentaire, die in tal van filmfragmenten onvermoede signalen laat zien. Filmklassiekers krijgen opeens een extra dimensie.

Verhalen en anekdotes van wereldberoemde sterren omlijsten meer dan 100 fragmenten van films van toen en nu. Naast de fragmenten interviews met producenten, scenarioschrijvers en sterren onder wie Tony Curtis, Shirley Maclaine, Tom Hanks, Whoopi Goldberg en Gore Vidal.Daar hebben we het in Nederland nog nooit over gehad, dus besloot ik zelf te onderzoeken hoe de zichtbaarheid van LHBT’ers in de media in de afgelopen jaren is veranderd. In de jaren vijftig bestond homoseksualiteit helemaal niet op televisie. Men sprak er gewoon niet over.



De eerste homoseksueel op de televisie was in Mensen van morgen (1964) van regisseur Kees Brusse. Deze film deed toen heel wat stof opwaaien en trok dat jaar meer dan 440.000 bioscoopbezoekers, wat veel was voor een non-fictiefilm. En dit ondanks of juist dankzij het feit dat de filmkeuring hem indertijd alleen toelaatbaar vond voor 18 jaar en ouderDe homoseksueel werd geïnterviewd met zijn gezicht in de schaduw, want het was toen nog nauwelijks mogelijk in het openbaar als homo bekend te staan. Er kwamen naast een homoseksueel ook een prostituee en een ongehuwde moeder in voor. In Mensen van morgen werd dus aan enkele taboes geraakt.


Benno Premsela


Nadat op 24 november 1968 Benno Premsela te gast was bij Mies Bouwman in haar goed bekeken talkshow Mies-en scene, waarin hij vrijuit vertelde over zijn homoseksualiteit, was homoseksualiteit niet meer van de buis weg te houden.



Op 26 augustus 1969 krijgt de bekende homoseksuele schrijver Gerard Reve de P.C. Hooftprijs uitgereikt, waarvan uitgebreid verslag wordt gedaan op televisie. Tot ieders verbazing kust Gerard Reve minister Marga Klompé tijdens de uitreiking.
De populaire schrijver krijgt later (12 maart 1974) een eigen televisieavond: Grote Gerard Reve-show en worden verschillende boeken van hem verfilmd.

De seksuele openheid uit de eind 60-jaren en begin 70-jaren zijn homo’s en homorollen vooral zichtbaar in het amusement segment.

1971

Albert Mol in het amusementsprogramma Wie van de Drie




Tussen 1972 en 1985 was de Engelse acteur John Inman, alias Mister Humpries te zien in de populaire tv-serie Are you being served. Zijn veelal vrouwelijke maniertjes gaven een heel stereotiep beeld van gays. In Nederland waren er in de jaren zeventig de entertainers Wim Sonneveld, Andre van Duin en Jos Brink erg populair op TV. In het boek Roze in beeld wordt de lezer meegenomen door de “vrolijke jaren zeventig”, “trieste jaren tachtig”, “trotse jaren negentig”, “de vanzelfsprekende jaren nul” om te eindigen bij van Dams “verwarrende jaren tien”. Waarom verwarrend? “Ik heb het gevoel dat de vroegere verdraagzaamheid de laatste jaren een beetje afneemt. Mensen gaan in deze onzekere tijd qua inkomen, werk en toekomst op zoek naar zekerheid. Ze willen weer weten waar ze aan toe zijn: gewoon huisje, beestje, man, vrouw, kind, poes. Je ziet dit in de media in het aantal tv-programma’s die juist over de crisis gaan. Ik denk dat die het gevoel van onzekerheid versterken, waardoor het conservatisme in de maatschappij toeneemt. Van Dam ziet echter ook positieve ontwikkelingen: “

De stereotypering van de homo’s in de media neemt af. Het zijn niet meer alleen de lachende nichten die je ziet op de tv.
Er is nu een veelzijdigheid aan karakters ontstaan.



Het boek is te bestellen bij Uitgeverij Xanten prijs € 14,50

Bronnen
Homo, boompje, beestje. Het Parool, dinsdag 13 mei 2014

Website Roze in beeld

Op deze site vind je een tijdlijn van 50 jaar homo's en lesbo's op de Nederlandse televisie en in film , (1964-2014), wordt aandacht besteed aan actuele “roze” films en documentaires en het schooltv-programma Uitgesproken van NTR Tolerantie, Lesmateriaal en docentenhandleidingen


Roze in Beeld (Spons.nl)



Als je een aanvulling of opmerking hebt over deze site dan kun je een mail sturen naar Transarchief