Regenboogkinderen en -jongeren - Scriptie Genderdysforie bij kinderen en jongeren / Nanne Duffhues, Amela Habibovic. – Avans Hogeschool en Centrum voor kinder- en jeugdpsychiatrie Herlaarhof, 2010, 43 blz.
Wat
is de toegevoegde waarde van het lotgenotencontact t.a.v. de
hulpverleningsvormen binnen Herlaarhof aan kinderen/adolescenten met
genderdysforie en hoe moet dit lotgenotencontact inhoudelijk
vormgegeven worden ? Dit
onderzoek was gericht op kinderen en jongeren met genderdysforie en hun
wensen en behoeften op het gebied van lotgenotencontact en de
meerwaarde van lotgenotencontact naast de hulpverlening binnen
Herlaarhof. Dit onderzoek hebben wij gedaan aan de hand van de volgende
probleemstelling: Wat is de toegevoegde waarde van het
lotgenotencontact ten aanzien van de hulpverleningsvormen binnen
Herlaarhof aan kinderen/adolescenten met genderdysforie en hoe moet dit
lotgenoten-contact inhoudelijk vormgegeven worden? Het onderzoek is
gestart door het maken van het plan van aanpak, waarna wij
literatuuronderzoek hebben uitgevoerd. Als onderzoeksmethode hebben we
gekozen voor het surveyonderzoek waarbij de wensen en behoeften van de
respondenten centraal stonden. Hierna hebben wij de onderzoeksgegevens
gecodeerd en geanalyseerd. Uit het onderzoek blijkt dat er binnen
Herlaarhof drie vormen van hulpverlening worden aangeboden aan deze
doelgroep, namelijk Psycho-educatie, Kinderpsychotherapie en een
Weerbaarheidtraining Rots en Water. Binnen deze hulpverlening hebben de
cliënten met genderdysforie geen contact met elkaar, lotgenotencontact
biedt dat wel. De positieve effecten van dit lotgenotencontact zijn
onder andere; het krijgen van steun en begrip, het delen van ervaringen
en tips wat leidt tot vergroting van de eigenwaarde, zelfredzaamheid en
vermindering van de eenzaamheid. Daarnaast kan lotgenotencontact zorgen
voor ondersteuning die plaats vindt tijdens de periode dat de jongere
op de wachtlijst staat voor de hulpverlening, dit zorgt direct voor
extra draagkracht. We kunnen concluderen dat de toegevoegde waarde van
lotgenotencontact naast reguliere hulpverlening is dat het aansluit op
de missende aspecten binnen de hulpverlening, het jongeren de kans
geeft om zichzelf te zijn en dat ze op hun eigen manier aan hun
ontwikkeling werken. Uit de enquête is gebleken dat er 13 respondenten
uit Zuid-Nederland zijn die behoefte hebben aan contact. Deze
respondenten gaven aan dat zij graag gesprekken gecombineerd met
activiteiten als invulling van het contact, dat 1 keer per 2 weken
plaatsvindt, zouden willen hebben. Voor de invulling is het gewenst om
thema's te bespreken, zoals geslachtsverandering, omgaan met jezelf en
anderen, uiterlijk en relaties. Onze aanbeveling is dat er één keer in
de twee maanden activiteiten aangeboden dienen te worden waarbij u kunt
denken aan; • Spelletjes doen • Muziek maken/muziek luisteren •
Tekenen/schilderen • Naar een park gaan • Vrienden en vriendinnendag •
Sporten (zwemmen, dansen, bowlen) De nadruk binnen het
lotgenotencontact ligt niet op het doen van activiteiten, maar juist op
educatieve gesprekken waar kinderen en jongeren met genderdysforie hun
kennis van de problematiek kunnen verbreden. Belangrijk is dat zij
hierin hun gevoelens, gedachten en gedragingen ten aanzien van
genderdysforie met elkaar kunnen delen. De activiteiten zijn een
aanvulling op de gesprekken en zorgen dat lotgenoten ook op een
ontspannen manier met elkaar in contact raken. Samenvattend kunnen we
zeggen dat wij met dit onderzoek antwoord hebben gegeven op de
onderzoeksvraag van de opdrachtgever. Het is de bedoeling dat de
opdrachtgever onze conclusies en aanbevelingen gebruikt voor het
opzetten van het lotgenotencontact.
Als je
een aanvulling of opmerking hebt over deze site dan kun je een
mail sturen naar Transarchief