Ferdinand George Erfmann (Rotterdam 1901 - Sardinië 1968)



Monumentale vrouwen en travestie beheersten het leven en werk van de Nederlandse schilder Ferdinand Erfmann
Erfmann behoort tot het Nederlandse realisme en de Nieuwe Zakelijkheid van rond de Tweede Wereldoorlog, maar zijn werk springt er onmiddellijk uit: het is volks en naïef en de stijl is elementair. Daarnaast verbeeldt het een merkwaardige wereld van stevige vrouwen, hoekige acrobaten, gespierde travestieten, stranden, keukens en vestiaires. Ferdinand Erfmann was een telg uit een Rotterdams theatergeslacht en stond voor de oorlog regelmatig op de planken.  Impotentie als gevolg van suikerziekte zorgde voor frustratie van zijn liefdesleven. Gefascineerd was hij  van stevig gebouwde baadsters, fabrieksmeisjes, sportvrouwen en prostituees, die hij soms tekende met zijn eigen trekken. Maskerades waarbij onduidelijk is of de afgebeelde figuren mannen of vrouwen zijn.  Ook schilderde hij zichzelf in vrouwenkleren, zwaar opgemaakt, gekleed in een blauwsatijnen harembroek  en goudgekleurde  balletschoenen aan zijn voeten. In zijn “travestie transformaties” presenteerde hij zich als Ferry Lodewicks (Lolita, “damesimitator”.

Tentoonstelling: Ferdinand Erfmann, Nederlands beste naïef”, 31 januari t/m 29 mei 2016 in Museum More – Museum voor modern realisme) Gorssel


Twee dames in kleedkamer

  

De Duitse serveerster, pen, inkt en potlood op papier - Ontmoeting

Ferdinand Ermann Museum More


Als je een aanvulling of opmerking hebt over deze site dan kun je een mail sturen naar Transarchief