Hermaphroditus
is een god in de Griekse mythologie. Hij was een zoon van de god
Hermes, de bode van de goden en de godin Aphrodite, de godin van de
liefde.
Hermaphroditus werd in Grieks-Romeinse kunst geportretteerd als
een vrouwelijke figuur met mannelijke geslachtsdelen.
Volgens
Ovidius' mythe was Hermaphroditus een jager en was hij van grote
uiterlijke schoonheid.
Op een
van zijn tochten werd de waternimf Salmacis verliefd op hem.
Zij
probeerde hem te verleiden, maar slaagde daar niet in.
Toen hij in een
koel meer ging zwemmen, in de gedachte dat hij daar alleen was, sprong
Salmacis hem na in het water, omhelsde en zoende hem. Hermaphroditus
verzette zich, maar de nimf klemde zich stevig aan hem vast en bad zij
tot de goden om zich met hem te verenigen.
Haar gebed
werd verhoord en Hermaphroditus, eerst van het mannelijk geslacht,
werd nu een tweeslachtig wezen met de borsten van een vrouw en
het
geslachtsdeel van een man.
De verering van Aphroditus
en de cultus daar omheen schijnt van oosterse oorsprong te zijn, net
als de Vishnu verering in het Hindoeïsme. Eén van de namen van
Vishnu
is Ardhanarishvara,
de heer die half man, half vrouw is.
Bij
de vereringsrituelen van Aphroditus kleedden zijn mannelijke aanbidders
zich als vrouwen en droegen zijn vrouwelijke aanbidders de kleding van
mannen en droegen zij valse baarden.
The deification and the origins of the cult of hermaphrodite beings
stem from Eastern religions, where the hermaphrodite nature expressed
the idea of a primitive being that united both genders and possessed
the power of self fertilization. In Greece and Asia Minor,
hermaphrodite features appear in cases of well-known deities, such as
Dionysus, Zeus Stratius, Eros, Cybele, Agdistis and Aphrodite, the
latter being worshipped as ‘Aphroditos’ in Cyprus and depicted as a
female figure with a beard and a phallus.
In the Greek world, the cult of Hermaphroditus must have been
introduced in the early 4th century BC, yet our knowledge on it remains
scant. No information exists on whether he was one of the most
significant deities in the Greek pantheon, or on his particular
properties.
A view has been expressed that, as Hermaphroditus embodied
the full unity and harmony of the two genders, he was probably a deity
directly linked to fertility and reproduction, and was worshipped as a
protector of marriage and sexual union.
At the same time, Hermaphroditus’ depictions in the Hellenistic and
Roman periods in private houses, theatres, baths and gymnasia led to
the conclusion that he was probably assigned an apotropaic character.
Moreover, Hermaphroditus’ terracotta figures were found in Hellenistic
graves in Greece and his depictions on Roman grave monuments perhaps
revealed a chthonic substance. It is notable that Greek and Latin
writers did not appear to associate him with people who possessed
ambiguous sexual characteristics upon birth and were considered
inauspicious and miasmatic creatures, thus were killed for this
reason.From Theophrastus’ sayings it is evident that Hermaphroditus
accepted ritual honours, while Alciphronmakes mention of the
presence of a sanctuary devoted to the deity, in the deme of Alopeke in
Attica. Unfortunately, there is no evidence on sanctuaries devoted to
Hermaphroditus in Asia Minor.