Historische mannelijke crossdressers

Van personen die zich niet met hun aangeboren geslacht identificeren, tegenwoordig aangeduid met het begrip
transgender aangeduid, komen we In vroegmiddeleeuwse bronnen geen equivalent tegen, laat staan dat gradaties als crossdressing of androgynie benoemd werden. Dat kunnen we, als het meezit, slechts uit de context opmaken.

Many people have engaged in cross-dressing during wartime under various circumstances and for various motives. This has been especially true of women, whether while serving as a soldier in otherwise all-male armies, while protecting themselves or disguising their identity in dangerous circumstances, or for other purposes. Conversely, men would dress as women to avoid being drafted, the mythological precedent for this being Achilles hiding at the court of Lycomedes dressed as a girl to avoid participation in the Trojan War.

In de vroeg-middeleeuwse tribale samenleving werden mannen die zich vrouwelijk voelden en zich zo manifesteerden, op een smadelijke wijze als ‘verwijfd’ bestempeld. Zij ontmoetten over het algemeen veel meer afkeuring dan vrouwen die als man door het leven gingen. Die werden weliswaar als onhandelbaar en koppig beschouwd, maar uit Scandinavische teksten kunnen we afleiden dat deze vrouwen, die ook wel manwijven genoemd werden, desondanks maatschappelijk geaccepteerd waren. Onder kerkelijk regime kwam daar verandering in en werden ook transmannen, degenen die als vrouw geboren waren, maar zich met mannen identificeerden, als verdorven gehekeld.




In Engeland was crossdressing noodzakelijk om vrouwenrollen te kunnen spelen in het theater.

Crossdressing kwam in de theaterwereld voor, waar mannen vrouwenrollen of vrouwen mannenrollen moesten spelen. During early modern London, religious authorities were against cross-dressing in theater due to it disregarding social conduct and causing gender confusion. Later, during the eighteenth century in London, crossdressing became a part of the club culture. Crossdressing took a part in men’s only clubs where men would meet at these clubs dressed as women and drink. One of the most well known clubs for men to do this was known as the Molly Club or Molly House.

By the end of the 17th century, there was a completely developed gay subculture in London, with the molly houses used as clubs, where gays met regularly to drink, dance and have fun. These taverns are well known thanks to the Mother Clap's molly house scandal from 1726, when a police raid discovered that her molly house was a gay brothel.Frankrijk

Cross dressing also became a more common strategy for women to conceal their gender as they traveled, granting a safer and more efficient route. The practice of crossdressing was present more so in literary works than in real life situations despite its effective concealing propertiees.

In de 18e eeuw is er volgens historici voor het eerst sprake van een homoseksuele identiteit. Dat wil zeggen dat mensen zichzelf, hoewel in andere bewoordingen, aanduiden als homoseksueel. Eerder waren er natuurlijk ook homo’s, maar omdat homoseksualiteit in hun wereldbeeld niet bestond, herkenden zij zichzelf niet als zodanig.
In de grote steden (Parijs, Londen) ontstond toen voor het eerst een ‘homosubcultuur’, met eigen gebruiken, ontmoetingsplaatsen, codes en jargon. Zelfs de eerste ‘gaybar’ stamt uit deze tijd. Zo waren Het Serpent in Amsterdam en De levendige Dood in Utrecht bekende homokroegen uit de 18e eeuw.
Het ontstaan van een dergelijke subcultuur hangt samen met de opkomst van verlichtingsidealen over gelijkheid en de scheiding van kerk en staat. Bovendien werden mensen bewuster van hun identiteit en seksuele gevoelens.


Aan het hof van Lodewijk XlV in Versailles was geen bal compleet zonder crossdressers.
De Saint-Simon, hertog van Saint-Simon beschreef het leven aan het hof van Versailles en iedereen die hij daar ontmoette met bijtende spot. Zijn beschrijvingen zijn niet gespeend van venijnige overdrijvingen en getuigen van gebrek aan respect. Afgezien daarvan droeg iedereen aan dit hof (de Saint-Simon incluis...) hoge hakken, ringen, linten en andere versierselen, en een pruik, en maskeerden vooral de heren hun gebrek aan persoonlijke hygiëne door het gebruik van sterke parfums.
Filips l, de hertog van Orléans, de broer van koning Lodewijk XlV werd door Louis de Rouvroy, hertog van Saint omschreven als "een kleine mollige man, op hakken zo hoog dat het wel stelten leken; altijd opgedirkt als een vrouw, volgehangen met ringen, armbanden, juwelen allerhanden overal, met een lange zwarte gepoederde pruik netjes vooraan geschikt, linten overal waar je er maar kon bevestigen, in een wolk van allerlei parfums, en alles van de grootste reinheid."
Prins Filips werd ondanks zijn homoseksualiteit tweemaal uitgehuwelijkt.


Zie ook: de Frans-Canades historische televisieserie Versailles 2015 die het leven schetst van Lodewijk XlV en zijn hofhouding. De rol van Filips van Orléans wordt in deze serie gespeeld door de acteur Alexander Vlahos.

Spanje
Aan het Spaanse hof was crossdressing alleen toegestaan met carnaval.

Groot-Brittannië
In GB was crossdressing verboden. In 1880 deed de politie van Manchester een inval in de in de Temperance Hall waar een dragbal werd gehouden waar mannen als vrouw gekleed waren.

In France, until the end of the 19th century, gays and lesbians met usually in private homes and literary salons, hidden from the public, with the Opera Ball in Paris one of the few exceptions.
The Opera Ball, celebrated yearly for carnival, allowed some small leeway. The first big public ball that allowed cross dressing was the Bal Bullier in 1880, in the Avenue de l'Observatoire, followed by the Bal Wagram in 1910


Duitsland
Crossdresser 
Hermann von Teschenberg (1866-1911) was one of the founders of the Scientific-Humanitarian Committee.
Berlin's clandestine gay underground can be followed up to the 18th century, in spite of the persecution gays were suffering. In Prussia, Paragraph 143 of the penal code, and later the introduction of Paragraph 175 in the German penal code, with other laws for public scandal, and child protection, made the life of gays extremely difficult.

Clearly, not the activities of Magnus Hirschfeld or the first homosexual movement could avoid the regular police raids and closing of premises in the 1900s. And not just the premises were being watched by the police, in 1883, the moral police had 4799 "transvestite" and transgender woman under vigilance, even though "permits" could be handed out to cross-dressers in cases considered "medical".


It is thus surprising that, beginning mid 19th century, the Urningsball or Tuntenball came to be, balls of uranians, or queens, tolerated, but watched by the police.



By the 1900s, these balls had achieved such a fame in Germany, that people from all around the country, and even foreign tourists, would travel to Berlin to participate.
These balls were celebrated in large ballrooms, as the Deutscher Kaiser, in the Lothringer Straße, or the Filarmonía, in the Bernburgstraße, the Dresdner Kasino, in the Dresdner Straße, or the Orpheum, in the Alter Jakobstraße 32. For example, the Berliner Morgenpost described extensively on October 17, 1899, a gay ball that had taken place in the hotel König von Portugal, where balls were still being celebrated in 1918. The ball season used to begin in October and go until Easter, with a frequency of several baa week, sometimes two the same day. Hirschfeld, in his book Berlins drittes Geschlecht (1904; "Berlín's Third Sex"), described the balls in following fashion:


The innkeepers of uranian (= homosexsual) taverns, but certainly not just them, organize large urning balls, especially in the course of the winter, that, in their size and type, are a specialty of Berlin. Outstanding strangers, especially foreigners, who want to see something very special in the youngest European world-cities, are shown by higher officials [to these balls] as one of the most interesting sights. [...] During the high season from October to Easter, these balls are held several times a week, often even several a night. Even though the entrance fee is rarely less than 1.50 marks, these events are usually well visited. Almost always, several secret policemen are present that make sure that nothing disgraceful happens; as far as I am informed, there was never any occasion to intervene. The organizers have the right to admit, if possible, only people who are known to them as homosexual.

Some of the balls were especially well known, particularly those shortly after New Year, on which the new, often self-made dresses are presented. When I visited this ball last year with some medical colleagues, there were about 800 people participating. Around 10 o'clock in the evening, the large halls are still almost deserted. The rooms begin to fill only after eleven o'clock. Many visitors dress in formal or street suit, but many are costumed. Some appear densely masked in impenetrable dominoes, they come and go without anyone knowing who they are; others reveal their faces at midnight, some come in fantastical costumes, a large part in evening gowns, some in simple, others in very elaborate toilets. I saw a South American man in a robe from Paris, it's price had to be over 2,000 francs.

Not few seem so feminine in their appearance and movements, that even connoisseurs find it hard to recognize the man. [...] Real women are only very sparse on these balls, only now and then does a uranist bring his landlady, a friend, or... his wife. In the case of the uranist, one does not proceed so strictly as on the analogous urninde balls, on which "real men" are strictly denied access. Most distasteful and repulsive [sight] on the balls are the not so infrequent gentlemen that, in spite of coming "as women", keep their stately mustaches or even a full-beard. The most beautiful costumes are greeted by a sign of the ceremony master with a thundering fanfare and guided by him through the hall. Between 12 and 1 o'clock the ball usually reaches its peak. At about 2 o'clock, the coffee break — the main source of income for the owner — takes place. In a few minutes, long tables are installed and layed, with several hundred people sitting at them; some humorous songs and dances of the attendant "lady imitators" season the conversation, then the cheerful activity continues until the early morning.
As a consequence of the Harden–Eulenburg affair, and the subsequent social upheaval, the balls where prohibited; in 1910 they were allowed again, but they never achieved the splendor of this golden age.


In de film Some Like it Hot verkleden twee mannen zich als vrouw om als muzikanten aan de bak te komen en zich te verbergen voor de maffia..
Crossdressing komt ook voor in sommige volksgebruiken, zoals Hartjesdag en carnaval.


Crossdressing in folklore

Noorse mythologie

Achilles op Skyros

Ardhanarisvara

Chevalier d'Eon

Edward Hyde

Elagabalus

François Timoléon de Choisy

Hendrik lll van Frankrijk
Heracles en Omphale

Hermann von Treschenberg

John Rykener

Julie d'Aubigny

Pulius Pulcher

Rebecca riots

Sergius en Bacchus


Tight lacers

Cross dressing ball (Wikipedia)
 

Als je een aanvulling of opmerking hebt over deze site dan kun je een mailtje sturen naar Transarchief