Solitary Fruit / Risk Hazekamp
(2012) |
In 2012 was
Risk Hazekamp een van de winnaars van de Pride Photo Award. Met haar fotoserie Solitary Fruit (2012) werd ze tweede in de open categorie.
De titel van de serie heeft betrekking op het lied Strange fruit van
Billie Holiday uit 1939, dat een aanklacht was tegen het Amerikaans racisme, in
het bijzonder het lynchen van Afro-Amerikanen, dat vooral voorkwam in het
zuiden van de Verenigde Staten. Bovendien is
"fruit" slang voor mannelijke homoseksuelen en verwijst het naar
de titel van Johnny Cash's nummer "Solitary Man". Voorts onderstreept de titel Hazekamps eenzame
weg door het diepe Amerikaanse zuiden dat van oudsher bekend staat als
zeer conservatief op het punt van minderheden in het bijzonder tot
homoseksuelen en transgenders
Solitary Fruit heeft als uitgangspunt de
route die de (blanke) Amerikaanse schrijver John Howard
Griffin in 1959 aflegde door het diepe zuiden van de Verenigde Staten door de
staten Louisiana, Mississippi en Alabama als ‘zwarte’ man (met behulp van
medicijnen, UV-licht en make-up). In zijn boek
Black Like Me (1960) doet hij verslag van deze reis en schrijft hij: It is the story of the persecuted, the defrauded, the feared and detested.
I could have been a member of any ‘inferior’ group.
Only the details would have differed. The story would be the same. Toen Hazekamp dit las, zag ze er een
duidelijke uitnodiging in aan andere personen uit ‘inferieure groepen’ om zijn
voorbeeld te volgen. Ze projecteerde zijn subversieve idee op het thema
(trans)gender en reisde niet als vrouw, maar als man. Ze ondernam deze reis
alleen, net als Griffin destijds.
Het werk van Risk Hazekamp draait om de complexe en voortdurend veranderende
verhouding tussen lichaam en beeld. Gender vormde daarbij lang het centrale
element, niet alleen als onderwerp of thema, maar ook als theoretisch onderzoekskader. Sinds 2010 werkt Hazekamp projectmatig aan
visuele denkprocessen om systemen te veranderen door middel van een combinatie
van persoonlijk activisme, analoge fotografie en intersectioneel denken. Na de
Willem de Kooning Academie in Rotterdam en de Jan van Eyck Academie in
Maastricht heeft Hazekamp verschillende solo-exposities gehad in meerdere
Europese galerieën. Het werk is getoond op internationale kunstbeurzen, zoals
Arco Madrid, Art Forum Berlin, Art Cologne, Liste Basel en Paris Photo. In 2010 besloot Hazekamp niet meer
deel te nemen aan commerciële kunstbeurzen. Sindsdien werkt Risk Hazekamp als
onafhankelijk kunstenaar en geeft ook les aan verschillende kunstacademies. Van
2010 tot 2014 als hoofddocent Fotografie aan de Kunstacademie in Maastricht en
vanaf 2015 aan de afdeling Beeldende Kunst en bij de minor Arts & Humanity van de AKV|Sint Joost
Academie in Breda.
Bron: Haagse kunstenaars
Het werk van Risk Hazekamp (1972) komt voort uit de verbeelding van gender in
onze massamedia. Al meer dan twintig jaar ondermijnt Hazekamp de
representatieve codes die worden ingezet om vrouwelijkheid en mannelijkheid te
visualiseren. Meestal gebruikt ze zichzelf als model; ze neemt zoveel verschillende
gedaanten aan dat de notie van één authentiek ‘zelf’ op losse schroeven komt te
staan.
Risk Hazekamp. - Kunstexpositie over gender en identiteit in Oude UB
In gesprek met Risk Hazekamp
Tijdens de expositie "Ik man/vrouw" in Museum Het Dolhuys
in Haarlem (16 september 2012 -17 maart 2013) beleefde ‘Solitary Fruit’ zijn Nederlandse première.
Als je een aanvulling of opmerking hebt over deze site dan kun je een mail sturen naar Transarchief |