Solitary Fruit / Risk Hazekamp (2012)




In 2012 was Risk Hazekamp een van de winnaars van de Pride Photo Award. Met haar fotoserie Solitary Fruit (2012) werd ze tweede in de open categorie.

De titel van de serie heeft betrekking op het lied Strange fruit van Billie Holiday uit 1939, dat een aanklacht was tegen het Amerikaans racisme, in het bijzonder het lynchen van Afro-Amerikanen, dat vooral voorkwam in het zuiden van de Verenigde Staten. Bovendien is "fruit" slang voor mannelijke homoseksuelen en verwijst het naar de titel van Johnny Cash's nummer "Solitary Man". Voorts onderstreept de titel Hazekamps eenzame weg door het diepe Amerikaanse zuiden dat van oudsher bekend staat als zeer conservatief op het punt van minderheden in het bijzonder tot homoseksuelen en transgenders


Solitary Fruit heeft als uitgangspunt de route die de (blanke) Amerikaanse schrijver John Howard Griffin in 1959 aflegde door het diepe zuiden van de Verenigde Staten door de staten Louisiana, Mississippi en Alabama als ‘zwarte’ man (met behulp van medicijnen, UV-licht  en make-up). In zijn boek Black Like Me (1960) doet hij verslag van deze reis en schrijft hij: It is the story of the persecuted, the defrauded, the feared and detested. I could have been a member of any ‘inferior’ group. Only the details would have differed. The story would be the same. Toen Hazekamp dit las, zag ze er een duidelijke uitnodiging in aan andere personen uit ‘inferieure groepen’ om zijn voorbeeld te volgen. Ze projecteerde zijn subversieve idee op het thema (trans)gender en reisde niet als vrouw, maar als man. Ze ondernam deze reis alleen, net als Griffin destijds.

Het werk van Risk Hazekamp draait om de complexe en voortdurend veranderende verhouding tussen lichaam en beeld. Gender vormde daarbij lang het centrale element, niet alleen als onderwerp of thema, maar ook als theoretisch onderzoekskader. Sinds 2010 werkt Hazekamp projectmatig aan visuele denkprocessen om systemen te veranderen door middel van een combinatie van persoonlijk activisme, analoge fotografie en intersectioneel denken. Na de Willem de Kooning Academie in Rotterdam en de Jan van Eyck Academie in Maastricht heeft Hazekamp verschillende solo-exposities gehad in meerdere Europese galerieën. Het werk is getoond op internationale kunstbeurzen, zoals Arco Madrid, Art Forum Berlin, Art Cologne, Liste Basel en Paris Photo. In 2010 besloot Hazekamp niet meer deel te nemen aan commerciële kunstbeurzen. Sindsdien werkt Risk Hazekamp als onafhankelijk kunstenaar en geeft ook les aan verschillende kunstacademies. Van 2010 tot 2014 als hoofddocent Fotografie aan de Kunstacademie in Maastricht en vanaf 2015 aan de afdeling Beeldende Kunst en bij de minor Arts & Humanity van de AKV|Sint Joost Academie in Breda.
Bron: Haagse kunstenaars

Het werk van Risk Hazekamp (1972) komt voort uit de verbeelding van gender in onze massamedia. Al meer dan twintig jaar ondermijnt Hazekamp de representatieve codes die worden ingezet om vrouwelijkheid en mannelijkheid te visualiseren. Meestal gebruikt ze zichzelf als model; ze neemt zoveel verschillende gedaanten aan dat de notie van één authentiek ‘zelf’ op losse schroeven komt te staan.
Risk Hazekamp. - Kunstexpositie over gender en identiteit in Oude UB

In gesprek met Risk Hazekamp

Tijdens de expositie "Ik man/vrouw" in Museum Het Dolhuys in Haarlem (16 september 2012 -17 maart 2013) beleefde ‘Solitary Fruit’ zijn Nederlandse première.

Als je een aanvulling of opmerking hebt over deze site dan kun je een mail sturen naar Transarchief