Boi Song of a wanderer / Anne Marie Borsboom |
Boi Song of Wanderer is een uniek project over de Israeli Nitzan Krimsky en diens lange zoektocht naar zijn eigen identiteit die resulteerde in een transformatie van vrouw naar man, een “boi”. Lang voordat het maken van een “selfie” een bekend fenomeen werd, maakte Krimsky al portretten van zichzelf en de veranderingen die in zijn lichaam plaatsvonden.
De fotoexpositie was van 26 juli tot 29 augustus 2014 te zien in het FOAM Fotografie Museum, Keizersgracht 609 in Amsterdam. Een selectie van haar foto’s werd geëxposeerd tijdens de Transpride in het Manor Hotel in Amsterdam.How
a girl became a boi / Ton
van den Born. - Het Continuüm,
23 mei 2014
Een man met een vrouwelijke kern, een boi. Zo omschrijft Nitzan Krimsky zichzelf. Om hem draaien film, fotoboek en een expositie bij Foam. Filmmaakster Anne Marie Borsboom
Anne Marie Borsboom
volgde Nitzan ruim tien jaar
van zijn leven. “Ik ontmoette haar in 2002.” zegt
Anne Marie. "Ze was met
haar Nederlandse vriendin vanuit Tel Aviv naar Amsterdam gekomen, 19
jaar oud,
en wilde naar Tokio om daar geld te verdienen als hostess in
een
nachtclub. Ik zag in haar een soort Pippi Langkous, mijn heldin van
vroeger.
Dapper en sterk. Maar zo dapper en sterk bleek ze uiteindelijk toch
niet. Een maand of drie, vier kreeg ik
mailtjes van haar, soms
leuk en vaak dramatisch. Ik kreeg toen het idee van een film, het
universele
verhaal van iemand die haar land vaarwel zegt en op zoek gaat naar een
nieuw
huis. Vandaar ook de titel van de film, Song of a Wanderer, een
Israëlisch liedje
over een vogel die zijn nest verlaat en een nieuw nest zoekt. Het is
het verhaal van Nitzan, ‘een
tijdbom van
tegenstrijdige emoties’, die weg gaat uit Israël, maar toch altijd naar
dat
land blijft trekken.
Borsboom verklaart Nitzans rusteloze innerlijke
strijd
achteraf uit de gedachte dat hij wellicht niet besefte dat hij een
jongen wilde
zijn. Hij maakte veel nogal onconventionele foto’s van zichzelf, als
een soort
dagboek waarin hij zijn gevoelens kon teruglezen.
"Ik
volgde haar naar Tokio en Israël
en na zes jaar was de
film af: Gypsy Jew
Ik had er een open einde aan gemonteerd. Want deze
Pippi
Langkous leek aan te sturen op een dramatisch einde. Ze haatte haar
werk [in de nachtclub waar ze werkte], maar
had het geld nodig. Ze worstelde met sex en drugs en kwam steeds
dichter bij de
afgrond. In de periode dat ik met de film in de editkamer zat –
monteren kost
snel een half jaar – kreeg ik steeds meer verontrustende mailtjes van
Nitzan.
Bijvoorbeeld dat ze parasieten voelde in haar hele lijf. Toen begon
min of meer haar
coming-out als transgender. Ik
vond haar altijd wel heel androgyn, een vrouw met een mannelijke kern.
Op haar
vroegere foto’s heeft ze bijvoorbeeld ook een getekende snor tijdens
Israëlische feestdagen. Zij maakte ook veel schetsen van mannen.
In
Tokio had
ik al eens gesuggereerd om met een lesbisch stel te gaan praten waarvan
één in
transitie wilde, zonder dat Nitzan wist dat dat speelde, maar ze werd
furieus
toen bleek dat ik het om die reden had voorgesteld. Ik heb het toen
maar laten
liggen.."
“In de film, Boi, Song of a Wanderer, heb ik veel materiaal teruggehaald dat ik in Gypsy Jew niet had gebruikt. Dat materiaal komt [nu] in een ander licht te staan. Het gaat in de film ook niet over het eindstation, Nitzan als transman, maar over de reis daarnaartoe. Zo’n ontwikkeling, vaak een zoektocht, daar gaat het bij mij altijd om. Bij Nitzan is die tocht ook het belangrijkste. Ik vond het best moeilijk haar daarin te volgen, als lesbische vrouw. Mijn films gaan altijd over vrouwen, maar het had er niet mee te maken dat een vrouw man wilde worden. Het is eerder dat lesbische stellen soms de vraag krijgen: wie is het mannetje? Hoe moet je je dan verhouden tot zo’n proces? Maar goed, het ging helemaal niet over mij of mijn struggle, maar over Nitzan. Ze gaat uiteindelijk niet all the way: ze is die androgyne persoon gebleven die ik eerder in haar zag en me ook fascineerde. De derde sekse. Dat vond ik fantastisch.”Nitzan omschrijft zichzelf als boi. Want hij voelt zich noch man noch vrouw. “Ik zie mezelf vooral als een mannelijk eenheid met een vrouwelijke kern”, zei hij. "I look closer to a boy than a man, keeping a lot of the female characteristics, just like a teenage boy, but not a real one. That’s why I call myself a boi" Borsboom: “Ik wil in de film laten zien dat man-vrouwidentiteit fluïde is, het androgyne grensgebied.
Boi song of a wanderer (documentaire)
Boi Song of a wandererAls je een aanvulling of opmerking hebt over deze site dan kun je een mailtje sturen naar Transarchief |