Documentaire over New Yorkse dragnights, waarbij de onderklasse alle
dubbeltjes omdraait om de ander qua schoonheid de ogen uit te steken en
het gevoel van eigenwaarde te versterken.
De jaren tachtig is, leert Paris is Burning, de bloeitijd van de
travestieten in Harlem, New York. Deze documentaire brengt een
maatschappelijk getint verhaal over (over)leven als Afro-Amerikaanse
homo-man in de stad.
De travestieten in de film doen gepassioneerd mee aan ‘The ball’; een
wedstrijd voor de beoordeling van hun uiterlijk en kleding. Hierbij
geldt: hoe meer je op een vrouw lijkt, hoe beter. Het is niet alleen
een ‘talent’-show, de mannen putten hier hun eigenwaarde en een
bepaalde bevestiging uit, die ze voor hun gevoel nergens anders
krijgen. De show creëert een eigen veilige gemeenschap binnen de
homogemeenschap, waar iedereen kan zijn wie hij wil zijn. Je leert in
de documentaire allerlei nieuwe termen, die deze groep travestieten
toepassen om hun eigen cultuur mee te bestempelen.
De film brengt een belangrijk thema aan het licht: de acceptatie van
homoseksuelen en hoe de maatschappij omgaat met mensen die afwijken,
opvallen, anders zijn.