God Loves Uganda (2013)

   

Rechts: Lou Engle

God loves Uganda
Regie: Roger Ross Williams, Oeganda, Verenigde Staten 2013, 83 min.
Uitgezonden: woensdag 11 juni, 23:00 uur op TV (Nederland 2)

Er is een strijd gaande in Oeganda, waarbij geweren worden vervangen door kruizen en het geluid van kogelschoten wordt overstemd door vrome preken. Inkijkje in de omvangrijke campagne van de conservatieve Amerikaanse evangelische beweging en hun radicale pogingen om seksuele immoraliteit uit te bannen. Na de documentaire Call Me Kuchu (2013) die ook over de homohaat in Oeganda gaat, is God Loves Uganda een nieuwe, pittige aanklacht tegen de hetze tegen homoseksuelen en extreem conservatisme in Afrika. Over deze documentaire schreef Ruby Sanders een uitstekende recensie in Cinemagazine

Toen regisseur Roger Ross Williams de laatste hand legde aan zijn indringende film ‘God Loves Uganda’ wist hij nog niet dat een half jaar later de omstreden Oegandese ‘anti-homowet’ officieel van kracht zou worden. In februari 2014 werd in het Afrikaanse land bij wet bepaald dat praktiserende homoseksuelen een levenslange gevangenisstraf riskeren. Beelden van juichende Oegandezen bereikten het Westen, waar schande werd gesproken van dit Afrikaanse neoconservatisme en schending van mensenrechten. Ross Williams toont in zijn film de aanloop naar de wet (die in 2009 al werd voorgesteld aan de regering) in het beangstigende licht van de enorme invloed die conservatieve evangelisten uit de Verenigde Staten op Oeganda’s hernieuwde religieuze extremisme hebben.

Evangelisten zagen in het ingestorte Oeganda van na Idi Amin (1979) een ideale plek, in het hart van Afrika, om hun strikte Bijbelse moraal te verspreiden, zo vertellen. Grote speler is het International House of Prayer (IHOP) uit Kansas City, een missionaire organisatie vanuit de Pinkstergemeenschap. Oeganda als een leeg blad, klaar om beschreven te worden, met het woord van Jezus dit maal, uitgevoerd door een religieus leger van jonge evangelische soldaten gewapend met de bijbel om hun Afrikaanse broeders en zusters het ‘goede nieuws’ te komen brengen en te bekeren. Zich niet bewust van de grote consequenties van hun acties in dit zichzelf herontdekkende land, zijn de jongeren in de documentaire vooral ontzettend naïef en op zoek naar een avontuurlijke ervaring overzees. Achter deze jonge soldaten staat echter een gevaarlijk apparaat van invloedrijke evangelische leiders die samen met Noord-Amerikaanse ministers bepalen welke hulp er geboden wordt, welk geld waar terecht komt, en wat in ruil voor de financiële hulp verwacht wordt.
‘God Loves Uganda’ toont dat Oeganda met hulp van de VS gedurende de Clintonjaren een succesvolle voorlichtingscampagne opzette, waarin voorbehoedsmiddelen werden gepromoot en HIV-cijfers daalden. Tijdens Bush jr., in samenwerking met de evangelische missionarissen werd de koers rigoureus gewijzigd naar het uitsluitend propaganderen van seksuele onthouding, en wie financiële hulp wilde ontvangen, moest hier in mee gaan. Dat aids hierdoor meer kans kreeg, is daarbij op de koop toe genomen. In de film komen Oegandese evangelische geestelijken aan bod die vanuit hun gigantische villa’s vertellen blij te zijn met alle hulp die vanuit de VS wordt gezonden. Een enkele moedige bisschop die in Oeganda preekt voor gelijkheid en tolerantie, werd geëxcommuniceerd door zijn kerk en wordt met zijn leven bedreigd (1) Activist voor homorechten David Kato haalt het einde van de film niet; in 2011 werd hij vermoord. (2). Tijdens de begrafenis voltrok zich een incident, doordat de voorganger van de begrafenisdienst tegen de aanwezige homo's en lesbiennes predikte, onder andere door het maken van vergelijkingen met Sodom en Gomorra. In de documentaire is ook regelmatig evangelist Lou Engle, medeoprichter van het Amerikaanse ‘Justice House of Prayer’ (JHOP) aan het woord. In de documentaire Jesus Camp uit 2006 is hij te zien hoe Amerikaanse kinderen op een christelijk zomerkamp tot tranen toe gedrild worden voor een leven zonder zonde..

De ironie is soms bijna grappig, als het niet zo vreselijk treurig zou zijn. Een van de vrouwen uit Kansas die haar leven heeft gegeven om Oeganda te helpen in de strijd tegen seksuele verdorvenheid, blijkt zelf lesbisch te zijn (‘geweest’). Oeganda, zo bleek uit onderzoeken van Google, staat in de top 5 van landen waarvandaan het meest naar gay porno wordt gezocht op het internet.

Het in werking stellen van de wet [die overigens niet alleen homoseksuelen maar ook transgenders treft BW zie Transgenders in Oeganda] wordt door president Museveni uitgelegd als een Oegandees statement tégen het Westen, om te laten zien dat het westerse morele verval in Oeganda geen kans heeft, terwijl de regering en de geestelijken nu juist zo duidelijk zijn beïnvloed door het Westen, in de vorm van een heel specifieke groep evangelisten [w.o. Scott Lively) uit de binnenlanden van de VS.

Het preken van de zogenaamde liefde van God leidt uiteindelijk tot agressie, haat en zelfs het doden van diegenen die niet binnen de strikte Bijbelse wetten passen. Dit verhaal kent eigenlijk alleen verliezers, en is daarom des te belangrijker om verteld te worden. Ross Williams heeft een vlijmscherpe aanklacht gemaakt en weet met zijn film tot het einde te boeien en te overtuigen.
Ruby Sanders Bron: Moviemeter 

Met ziekelijke toewijding verspreiden Amerikaanse evangelisten in Oeganda ‘het Woord Gods’. De moderne missionarissen proberen de Oegandezen in te prenten dat homo’s vieze zondaars zijn die niets minder dan de doodstraf verdienen. Roger Ross Williams – zelf een zwarte Amerikaanse gelovige én de herenliefde toegedaan – maakte met ‘God Loves Uganda’ een ziedende documentaire over het thema.

Voor Amerikaanse evangelisten van de International House of Prayer (IHOP) biedt het jonge land de mogelijkheid om de gehele populatie te onderwerpen aan haar eigen radicale levensvisie. Al tientallen jaren is deze gemeenschap bezig in het land scholen, ziekenhuizen en andere voorzieningen te bouwen, terwijl er ondertussen een religieus gedachtegoed van extreme aard wordt geïnjecteerd bij de Oegandese bevolking. De gedreven evangelisten hebben greep gekregen op een groot deel van de bevolking en hun indoctrinatie is ver doorgedrongen binnen de politiek en media. De consequenties zijn de afschaffing van de homorechten en de maatregelen tegen geboortebeperking De documentaire geeft een “Indringend beeld van hoe rabiate evangelisten en corrupte politici tot een situatie komen waarin wetgeving erdoor gedrukt waardoor homo’s worden vervolgd. De beelden van blije Christenen en politici die homofilie compleet verkeerd representeren zijn allemaal zo knullig en ongeloofwaardig dat het bijna lachwekkend gaat worden. En dan bezinkt het afgrijselijke idee wat de consequenties van dit soort wanpraktijken zijn en dat het misschien ook wel gekoppeld is aan hoe de Westerse wereld met dit soort landen omgaat."

Terwijl de propaganda van de conservatieve normen en waarden van IHOP een golf van religieuze haat en geweld veroorzaakt, gaat de Oegandeze bisschop Christopher Senyonjo de strijd aan voor dialoog en verzoening. Ook hij beroept zich op een Bijbelcitaat: ‘Er zijn geen Joden of Grieken meer, slaven of vrijen, mannen of vrouwen – u bent allen een in Christus Jezus.’ Senyonjo werd door zijn steun voor de LHBT-gemeenschap uit de kerk van Oeganda gezet.

De documentaire biedt een schrijnend beeld van religieuze marketingtechnieken in Amerikaanse stijl, zoals ook Jesus Camp ons zo treffend wist voor te spiegelen. Het is akelig om blije en goedbedoelende Amerikaanse Christenen te zien die geen flauw idee hebben van de schade die zij met hun handelen aanrichten.”

Roger Ross Williams Eerst zou de film gaan over de homorechtenactivisten in Oeganda. Maar hun leider David Kato – intussen vermoord – zette me op een ander spoor. Hij zei: ‘We zouden het op prijs stellen als je een documentaire maakte over de Amerikaanse fundamentalisten die hier onze levens kapotmaken. Dat raakte een gevoelige snaar, omdat ik in de States bij wijze van spreken in de kerk ben opgegroeid – mijn vader en zussen zijn nog altijd dominee. Maar ik mocht uiteindelijk zelf mijn eigen kerk niet meer in omdat ik homo ben: I felt their pain.”

Was het wel veilig voor jou om te filmen in Oeganda?
Williams “Je moet weten: als je in Amerika een vliegtuig naar Oeganda neemt, dan zit dat vol met evangelisten. Zelfs in de cabine voelde ik me al in het hol van de leeuw (lachje). Ik besloot al héél snel mijn geaardheid in Oeganda verborgen te houden. "Eén keer heeft iemand me verraden. Ik weet niet wie, maar een missionaris nodigde me uit voor een etentje bij hem thuis, waar hij samen met zijn posse (lokale wetshandhavers) mij en de filmcrew belaagde. Niet aangenaam, maar gelukkig besloten ze ons niet te lynchen, maar te bidden voor onze genezing. Ze hebben láng gebeden, maar helaas."

Bekijk de documentaire hier

Zie ook:

Anti-homoseksualiteitswet

Call Me Kuchu

Acceptatie in Oeganda

Transgeders en religie



Als je een aanvulling of opmerking hebt over deze site dan kun je een mailtje sturen naar Transgenderarchief