Yo soy asi (Zó ben ik) (2000)



Yo soy asi is een Nederlandse 80 min. durende documentaire uit 2000 geregisseerd door Sonia Herman Dolz

Het sluiten van een travestiecabaret in Barcelona is de kapstok om in de privélevens van een memorabele groep oude artiesten binnen te gluren
In het hartje van Barcelona stond ooit La Bodega Bohemia, een club waar oude mensen, vooral ‘transformistas’ (travestieten) liefdesliedjes ten gehore brengen voor hun trouwe cliënteel. Stond.
La Bodega Bohemia is het enige overgebleven 'café chantant' en moet zijn deuren sluiten. De eigenaar is gestorven en de manager Enrique heeft het geld niet om het over te nemen. Enrique is een vaderfiguur in de met rode pluche beklede club waar een scala aan artiesten - van middelbare leeftijd tot hoogbejaard - in de nadagen van hun carrière een tweede leven leidt. De documentaire Yo soi asi portretteert middels een observerende stijl de varieté-artiesten gedurende de laatste vier dagen van het bestaan van de club. De geestelijk gehandicapte Juan, een zingende loodgieter, bejaarde travestieten maar vooral Mario del Valle, de enige echte imitator van de legendarische Cubaanse zanger Antonio Machin. Overdag zorgt hij voor zijn half blinde en dove hospita, 's avonds ontpopt hij zich als een diva met de hoofdact Yo soi asi ('Zo ben ik').
Een liefdevol portret waar dit nostalgische gegeven een mierzoete laag melancholie over de mensen en beelden smeert. Bijvoorbeeld over Mario del Valle, zo’n beetje de hoofdrolspeler. Mario is een pezige, levendige man die graag als ‘vrouw’ op een podium staat om zijn aanstekelijke performance op het publiek los te laten.
De film opent met een quote van Oscar Wilde: “It is through Art and through Art only that we can realize our perfection; through Art and Art only that we can shield ourselves from the sordid perils of actual existence.” Dan zien we de oude Mario Valle voor de spiegel transformeren tot een ‘vrouw’ Hij verft zijn lippen, plakt zijn wimpers aaan en lakt zijn nagels en bedekt de wijde poriën van zijn gezicht met een flinke laag poeder.
Ondertussen hebben we de meeste artiesten langs zien komen in hun gewone, maar zeker niet onaangename levens.
Het laatste gedeelte van de film is een klein en ontroerend feestje met interviews en optredens van o.a. Gilda Love, Juan José Vara del Rey, La Manuela, Carmen de Mareina: is .

Yo Soy Así, vormt samen met Romance de Valentía (1993) en Lágrimas Negras (1997) een ‘trilogie over kunst als levensstijl’. Dolz is de dochter van geëmigreerd Spaans kunstenares Dora Dolz -
Yo Soi Asi

Yo Soy Así (Sonia Herman Dolz, 2000)

Yo Soi Asi (Filmkrant)



Als je een aanvulling of opmerking hebt over deze site dan kun je een mailtje sturen naar Transarchief