
Genderexpressie van een vrouw die
door middel van het uitvergroten van bepaalde stereotiepe geslachts- en
gedragskenmerken van mannen een mannelijke persona neerzet. Dit komt
vooral voor als vorm van entertainment, maar kan daarnaast ook een
uiting van de eigen genderidentiteit zijn.
Vrouwen
die zich als mannen kleden heten drag
kings. Zij dragen voor mannen bestemde kleding,
mannelijke schoenen, geen make-up, kort haar en maken hun borsten zo
plat
mogelijk. Ze hebben
baarden en
snorren, ze drukken hun borsten plat en ze stoppen een sok in hun
broek, een bezigheid
die in het Engels pregnant packing heet. Ze roken sigaren en ze drinken
bier
uit de fles, ze krabben zich in hun kruis, ze zitten wijdbeens op een
barkruk,
ze vertrekken hun mond tot een scheef bekje waaruit je onmiddellijk een
vervelende opmerking vermoedt.
Net
als de popgroep The Village People, die in de jaren zeventig furore
maakten met
nummers als `YMCA' en `In The Navy', overdrijven de drag kings bekende
mannelijke types, zoals de arbeider met zijn spijkerbroek en
houthakkershemd,
de dandy in een krijtstreepkostuum, de gangster in een wit pak met
brede revers
en de rocker met vetkuif en rucheshemd.
Sommige
kings gaan ook in het dagelijks leven
als man gekleed. Ook mannen kunnen drag king zijn. Winifred
Emms, het best bekend onder haar
artiestennaam Hetty King (1883-1972) zou je als
een van de eerste drag
kings
kunnen noemen. Deze male impersonator trad voor het eerst op in december 1904 in het pas
geopende
Empire-Hippodrome in Ashton-under-Lyne, waar zij werd aangekondigd als
"The Society Gem".
Het zou de
eerste keer zijn in een lang reeks van
voorstellingen in dit theater.
Vesta
Tilley was dertig
jaar de beroemdste en best
betaalde male impersonator in de Britse en Amerikaanse theaterwereld..
Annie
Hindle and Ellen
Westman
each created
long-running stage acts in which they convincingly portrayed rough,
boisterous
men-about-town.

Dragking Diane Torr
Drag kings doken begin jaren
negentig op in clubs in New York, Londen en San Francisco, al zijn er
ook voor de kings voorlopers aan te wijzen.
In New York zijn de drag kings vooral als performers op
het podium te vinden, o.a. in Club Casanova,
Stormé DeLaverié (1920 –
2014) was al in de jaren veertig een extra attractie als male
impersonator mannen in de Jewel Box revue in New York.
Dragqueens zijn een bekend begrip in Nederland. Maar het omgekeerde
bestaat dus ook, al lijkt deze scene in Nederland niet zo groot. Een
woordvoerder van homo-organisatie COC denkt dat ze door sociale media
iets zichtbaarder zijn geworden. Ze maken op Facebook een profiel van
hun personage en houden zo contact met elkaar. Hij vermoedt dat veel
drag kings lesbisch zijn, omdat lesbiennes vaker spelen met hun
mannelijke en vrouwelijke kanten. Een bekende Engelse drag king was
Diane Torr (1948 - 2017). Bekende Nederlandse Drag Kings zijn Lee
Machetti, Mijke van der Zee, Johnny de Hond, Magik Montague en
Bart Le Normand. Een groot artikel over deze Drag Kings verscheen in
Zij aan Zij, jrg. 23, nr. 8 2014, p. 14-17
Corrine van der Velden schreef in De Volkskrant van 31 juli 2012 over hen een artikel.
Omroep BNN maakte in 2012 twee korte documentaires over Drag King Lee
Machetti in de serie Je zal het maar zijn, waarin Sophie Hilbrand op
pad gaat met mensen die een bijzondere keuze hebben gemaakt in hun
leven of in een uitzonderlijke situatie verkeren
De drag king laat in de praktijk zien wat de laatste tien jaar keer op
keer in academische studies is beschreven: vrouwelijkheid en
mannelijkheid zijn constructies, geen door god of natuur opgelegde
gegevens. Er valt aan te tornen, er valt voor te kiezen, er valt mee te
spelen. Mannen en vrouwen worden steeds androgyner en juist daarom zijn
de twee uitersten misschien zo aantrekkelijk om uit te buiten. Volgens
de Amerikaanse geleerde Judith Butler zijn mannelijk- en vrouwelijkheid
een serie gestileerde gebaren die je aan en af kunt leren. Voor
mannelijkheid is dit nieuwer dan voor vrouwelijkheid, omdat mannelijke
heteroseksualiteit nog steeds zo onzichtbaar de norm is dat de Britse
filmwetenschapper Richard Dyer er een belegen vergelijking voor kan
gebruiken. ,,Mannelijke seksualiteit is een beetje als lucht', schrijft
hij in `The Matter of Images'. ,,Je ademt het de hele tijd in, maar je
bent je er nauwelijks van bewust.' Zijn voorstel: ,,We moeten
heteroseksualiteit vreemd maken.
Drag kings zijn het late lesbische antwoord op de bekende drag queens,
die al zo lang bestaan dat ze in de mainstream zijn opgenomen.
Drag kings doken begin jaren negentig op in clubs in New York, Londen
en San Francisco, al zijn er ook voor de kings voorlopers aan te
wijzen. Het fotoboek is opgedragen aan Storme DeLaverié, die al in de
jaren veertig een extra attractie was als imitator van mannen in een
female impersonator-revue in New York.

Sommige kings gaan ook in
het dagelijks leven als man gekleed. Soms is het moeilijk uit te maken
of een vrouw in drag is of zichzelf.
Volgens Volcano en Halberstam
(The Drag King Book) is Elvis voor drag kings wat Liza Minelli is voor
dragqueens: een theatrale persoonlijkheid die vrouwelijk- of
mannelijkheid op tilt doet slaan. ,,Als de dragqueen uitspeelt wat
kunstmatig is aan vrouwelijkheid, ontmaskert de drag king wat zogenaamd
natuurlijk is aan mannelijkheid. De imitatie van Elvis in het algemeen
haalt het idee onderuit dat mannelijkheid niet theatraal en speelbaar
is.'
Het is een idee waar men in Graceland nog aan moet wennen. De
erfgenamen van The King of Kings verboden Elvis Herselvis, de bekendste
vrouwelijke Elvis-imitator, tijdens een congres op het landgoed op te
treden. In Drag Kings wordt het incident trots aangehaald.
Een paar
jaar geleden zond een van de commerciële zenders een seizoen lang op
prime time een drag queen-wedstrijd uit, die leidde tot de griezelige
generalisering dat mannen overal beter in zijn, zelfs in vrouw zijn. Zo
adembenemend als die mannen op de televisie, zijn de vrouwen in Drag
Kings niet. Ze zijn man zoals Dame Edna of Margreet Dolman vrouw is,
grof en uitzinnig. De man aan wie ze me het vaakst deden denken was de
Engelse komiek Benny Hill.

|
 |
Male impersonators
Dragkings:
Sexy Galexy, Jim Boh and Lee Machetti in: Dragkings
; Spuiten en Slikken BNN
Je
zal het
maar zijn
Je
zal het
maar zijn.The Best
Drag Kings Of All Time
The Drag
King Book
Bier uit de fles / Bianca Stigter. NRC, 15
oktober 1999
‘Is
dat een vrouw?’ / Jasmijn Mioch In:
Vrij Nederland, 30 mei 2011
Man for a day Documentaire over
dragking Diane Torr
Venus Boyz (documentaire)
The Drag King book
Als je
een aanvulling of opmerking hebt over deze site dan kun je een
mail sturen naar Transarchief
|