Gardenia - Les Ballets
Contaimporains de la Belgique |
Choreografie
Alain Platel
Regie Frank Van Laecke, Alain Platel
Muziek: Steven
Prengels
Duur: 105 min.
Première: 25 juni 2010, Gent
Performers:
Vanessa Van Durme, Griet Debacker, Timur Magomedgadzhiev
(replaced by Hendrik Lebon), Andrea De Laet, Richard ‘Tootsie’ Dierick,
Danilo
Povolo, Gerrit Becker, Dirk Van Vaerenbergh, Rudy Suwyns
Gardenia is
een burlesque travestietencabaret, naar het verhaal
van Vanessa Van Durme, geïnspireerd door de film Yo soy así van Sonia
Herman Dolz over een cabarettheater in
Barcelona dat noodgedwongen de deuren moet sluiten. Net als in deze
film gaat
het in deze voorstelling over ouder wordende show-travestieten
en hun zoektocht door middel van dans, woord en
zang naar zichzelf en hun plaats in de maatschappij,
“Gardenia is een mix van rauw, uit het leven gegrepen theater, musicalglitter en een dosis variété. De spelers hebben weinig tot geen acteerervaring, maar wel een boeiend levensverhaal. Dat vertellen ze in Gardenia, en ze leggen daarbij hart en ziel bloot.”
Actrice
Vanessa Van Durme nam het initiatief om een schare
transseksuele en travestievrienden rond zich te verzamelen, met de
bedoeling
regisseurs Alain Platel en Frank Van Laecke en componist Steven
Prengels warm
te krijgen voor een uniek project. Gardenia is geen fictie. Gardenia is
een
getuigenis over hoop en gekoesterde of verloren illusies. Een relaas
van de
woelige levens van negen opmerkelijke mensen. Zeven oudere personages
die de
schemerzone tussen man- en vrouw-zijn schijnbaar moeiteloos bewandelen.
In 2012 werd
Gardenia genomineerd voor de prestigieuze
Britse Oliver Awards in de categorie 'beste nieuwe dansproductie'. De
voorstelling toerde twee jaar lang met haltes in onder meer Parijs,
Avignon,
Genève, Zürich, Wenen, Berlijn, Wroclaw, Aarhus, Londen, Dublin,
Belgrado,
Sarajevo, Turijn, Firenze, Lissabon, Barcelona, Sevilla, Quebec,
Montréal...
Wereld van
vrouwelijke mannen / Hein Janssen 28 juni 2010
Zeven mannen
met strenge gezichten, in strakke pakken. Zo
staan ze op het podium, de artiesten van Gardenia, de nieuwe
voorstelling van
Les Ballets C. de la B. en NTGent. Tussen hen in ook een vrouw en een
jonge
jongen met een markant gezicht. Langzaamaan ontwaar je aan die zeven
mannen
iets bijzonders, iets eigens, iets anders. Als een van hen naar voren
komt en
met donkere stem Over the rainbow uit The Wizard of Oz in de microfoon
blaast,
weet je: dit is de wereld van mannen die vrouwen zijn, of willen zijn,
of bijna
geworden zijn. Dit is de wereld van travestieten
en transseksuelen, van vervagende scheidslijnen tussen het mannelijke
en het
vrouwelijke. Gardenia is een voorstelling over de zoektocht naar
identiteit,
naar geborgenheid, en ergens bij willen horen. Maar ook over een grote
hang
naar theatraliteit, eigenzinnigheid, laten zien wie je bent, dát je er
bent. De
voorstelling die zich beweegt op de grens van theater, mime en dans is
geregisseerd door Alain Platel en Frank Van Laecke – twee Vlaamse
theatermakers
die in een geheel ander segment opereren. Platel is de man van de hoge
(dans)kunst; Van Laecke is vooral bekend van zijn grote opera- en
musicalregies
(Kuifje, Rembrandt, Daens), het brede entertainment. Maar ook maakte
hij de
kleine voorstelling Kijk mama, ik dans! met Vanessa van Durme. Met deze
solo
over haar geslachtsverandering is Van Durme ook in Nederland bekend
geworden.
De transformatie met vallen en opstaan van man naar vrouw, kreeg in die
voorstelling nietsontziend en eerlijk gestalte.
Gardenia is
naar een idee van Van Durme gemaakt, aan de hand
van ervaringen van lotgenoten en op basis van de Spaanse film Yo soy
asi, over
de teloorgang van een travestiebar in Barcelona. Ze vroeg aan Platel
(met wie
zij onder meer Allemaal Indiaan maakte) en Van Laecke om film en
persoonlijke
ervaringen in beeldend theater om te zetten. Spaarzaam wordt gebruik
gemaakt
van Frans- en Nederlandstalige tekst, met hier en daar een persoonlijke
ontboezeming. De artiesten (allemaal tussen 55 en 65 jaar) hebben niet
of
nauwelijks podiumervaring, maar wel veel levenservaring. Het resultaat
is een
verstilde, soms grappige, soms exuberante maar vooral melancholieke
voorstelling. Theater over mensen die verdwaald zijn in hun eigen leven
en met
man en macht proberen de weg naar huis terug te vinden. Het regieduo
gebruikt
voornamelijk tableaus en poses als stijlmiddel, en binnen dat kader
vinden
langzaam veranderingen plaats. De mannenpakken van het begin veranderen
met
veel schijnbewegingen allengs in vrouwenkleding, en tenslotte in
opzichtige
showjurken. Een transformatie van onopvallend grijs naar de felle
kleuren van
overdadige make-up. Dat alles is gezet op een geluidsdecor van Steven
Prengels,
waarin dreigende tonen worden vermengd met popsongs (Forever young),
klanken
uit beroemde films (Sunset Boulevard, The Wizard of Oz, Hable con Ella)
en de
gesampelde stemmen van artiesten als Marlene Dietrich, Judy Garland en
Liza
Minnelli, iconen uit de wereld van oprechte show en valse wimpers. Die
sfeer
overheerst ook in Gardenia, de sfeer van de films van Pedro Almodóvar,
van
optutten en afschminken, van avonden die hoopvol beginnen en eindigen
in
eenzaamheid.Het hoogtepunt is een minstens tien minuten durende
presentatie van
topmodellen op de Boléro van Ravel – het zou kitsch kunnen zijn, maar
het is
minutieus vormgegeven bewegingskunst. Ook mooi: het tijdens het poseren
schoorvoetend houvast zoeken, het reiken naar een hand, naar elkaar.
Gardenia
is een maskerade en demasqué tegelijk. En in de tussentijd niet
wegduiken, geen
schuilplaats zoeken, maar de schijnwerpers. Ondanks de grauwe
buitenwereld:
mooi, en dapper aanwezig zijn.
Frank Van
Laecke:
laatste avond, hun laatste optreden. Je ziet ze als oude
mensen die een ongelooflijke
ook over afscheid nemen en vergankelijkheid, over hoop en
illusie. Gardenia neemt die laatste avond van dat cabarettheater als
uitgangspunt. Verder komt het materiaal uit onze acteurs.
Deze groep levert ons eerlijke, prachtige verhalen, het
mooiste materiaal. Het is aan ons om te stimuleren, te masseren. Daarna
komt
het filteren en structureren.
Alain Platel:
Frank Van Laecke:
Alain Platel:
Frank Van Laecke:
Alain Platel: De voorstelling is een tsunami van heel
tegenstrijdige sentimenten. In een gevoel dat voor iedereen ergens
herkenbaar
is, kan het publiek zich met de personages identificeren. Zelfs al zijn
dat op
dat ogenblik transseksuelen of travesties. Door een goede catharsis
willen we
de mensen naar huis te laten gaan met een energiek en simpelweg
gelukkig
gemoed. Heropgeladen. Je moet het niet altijd te ingewikkeld zoeken;
mensen
willen soms gewoon een voorstelling zien over de schoonheid van de mens.
Muziek
'Het hoogtepunt is een minstens tien minuten durende
presentatie van topmodellen op de Boléro van Ravel – het zou kitsch
kunnen
zijn, maar het is minutieus vormgegeven bewegingskunst. Ook mooi: het
tijdens
het poseren schoorvoetend houvast zoeken, het reiken naar een hand,
naar
elkaar.
Dat alles is
gezet op een geluidsdecor van Steven Prengels,
waarin dreigende tonen worden vermengd met popsongs, klanken uit
beroemde films
(...) en de gesampelde stemmen van artiesten als Marlene Dietrich, Judy
Garland
en Liza Minnelli, iconen uit de wereld van oprechte show en valse
wimpers. Die
sfeer overheerst ook in Gardenia, de sfeer van de films van Pedro
Almodóvar,
van optutten en afschminken, van avonden die hoopvol beginnen en
eindigen in
eenzaamheid. Gardenia is een maskerade en demasqué tegelijk. En in de
tussentijd niet wegduiken, geen schuilplaats zoeken, maar de
schijnwerpers.
Ondanks de grauwe buitenwereld: mooi, en dapper aanwezig zijn.'
(DeMorgen)
Frank Van
Laecke:
Alain
Platel:
Als
je
een aanvulling of opmerking hebt over deze site dan kun je een
mailtje sturen naar Transarchief |