Four drags and a funeral
(2016) |
Komedie
van Jos Ahlers foto's:
Bert Woudstra Cast: Opvoeringen
|
Four Drags and a Funeral is een razendsnelle komedie over familie, liefde, loyaliteit en bingo. Het thema is: een deel van je familie krijg je cadeau bij je geboorte, een ander deel kies je zelf. Welk deel is dan je echte familie? En mag je die vraag eigenlijk wel stellen?
Het verhaal
is even bizar als hilarisch.
De
voorstelling begint op het moment dat inbreken in de gereformeerde
dorpskerk waar de kist van Agaat staat opgesteld. Bovenop de kist staat
het
fotoportret van Walter.
Vervolgens ontspint zich rondom de kist een dialoog tussen de ‘dames’, waarin het hoe en waarom van Walter’s dood stukje bij beetje wordt ontrafeld. Ze vervangen het portret van Walter door een rose foto van Walter als dragqueen: een soort kruising tussen een verlopen Liza Minnelli en Liz Taylor. Zo nu en dan is er ruimte voor de bingo, waarbij de verschillende dragqueens hun herinneringen aan Walter openbaren. De onverwachte komst van een vijfde (of zesde als we Walter meerekenen) personage in het verhaal dreigt de plannen van de queens te dwarsbomen.
Four Drags
and a Funeral doet Amsterdam aan COC Amsterdam
23-2-2018
https://www.cocamsterdam.nl/evenementen/four-drags-and-a-funeral-doet-amsterdam-aan
‘Anders
zijn’ bespreekbaar maken
De opvallende cast bezorgt het publiek een bijzondere,
boeiende en interessante avond die mag leiden tot het beter
bespreekbaar maken
van thema’s als ongelijkheid, vooroordelen, geloof en homoseksualiteit.
De vier
acteurs als dragqueens laten zien dat toneel een interessante vorm is
om in
korte tijd veel duidelijk te maken en zetten het publiek aan tot, al is
het
maar heel kort, overdenkingen over de bovengenoemde thema’s.
Met de
landelijke tournee wil Productiehuis De Verbinding
bijdragen aan de bewustwording van het ‘anders zijn’ dan de norm. Het
stuk
roept op tot het bespreken met elkaar en de diversiteit te vieren. “We
vinden
het belangrijk om dit stuk vaker te spelen en te laten zien dat het
leven niet
altijd als vanzelfsprekend is. Soms doet de omgeving, of de situatie
waar je in
leeft, onbewust, of juist bewust een beroep op je om een keuze te
maken,
terwijl je eigenlijk helemaal die keuze niet wil of kan maken,” aldus
de
schrijver.
De
publieksreacties op deze door Thomas Terstal
geregisseerde voorstelling zijn zeer enthousiast. Naar mijn persoonlijke idee zouden de uitspraken van de
verschillende personages nog een tikje kruidiger, zo niet vileiner
mogen.
Vooral de rollen van Multiple Joyce
(Alexander van der Doorn) en Liesbeth Suurland (Anna Crott)
komen goed
uit de verf. De twist in het verhaal is mooi bedacht, het geheel oogt
verzorgd.
Ladingen make-up schijnen er elke avond aangesleept te worden om de
drags van
de juiste looks te voorzien. Naast de komische momenten zet dit
theaterstuk je
als kijker aan het denken; vooral in deze tijd, waarin mensen die hun
leven op
een eigen wijze willen leiden, agressief worden bejegend, of worden
afgedaan
als ‘gekkies’.
Als
je
een aanvulling of opmerking hebt over deze site dan kun je een
mailtje sturen naar Transarchief |