Some like it hot (1959)

 

Some Like It Hot Geregisseerd door Billy Wilder. VS, 1959

in de hoofdrollen Tony Curtis, Jack Lemmon en Marilyn Monroe.

Chicago, eind jaren twintig. Twee muzikanten, Joe en Jerry, hebben moeite om het hoofd boven water te houden. Ze spelen gewoonlijk in orkesten, maar de spoeling is dun en niemand heeft werk. De enige vacatures zijn twee plaatsen voor damesmuzikanten in een damesorkest. Als de twee door de straten van Chicago lopen zijn ze ongewild getuige van de executie van een aantal gangsters door een concurrerende bende onder leiding van 'Spats' Colombo. De twee vluchten, maar beseffen ook dat ze zullen moeten onderduiken. Ze herinneren zich het damesorkest en verkleed als vrouw weten ze een plaatsje te krijgen in de band. Ze noemen zich Josephine en Geraldine en al snel zijn ze onderweg naar Florida waar het damesorkest een aantal weken zal spelen. Eenmaal in Florida beginnen de problemen zich op te stapelen. Zowel Joe en Jerry zijn bijzonder ingenomen met de aanwezigheid van de verschillende vrouwelijke orkestleden en in het bijzonder met die van de zangeres, Sugar Kane (Monroe).


Met name Jerry heeft het moeilijk met de dames. Om zich niet te verraden als man gaat hij zo in zijn rol als vrouw op dat hij zich Daphne gaat noemen en belangstelling krijgt van de mannelijke gasten. Met name miljonair Osgood Fielding III zit achter hem aan. Joe vindt een manier om Sugar Kane te verleiden. Hij verkleedt zich weer als man en zet een bril op. Hij poseert als Junior, de rijke erfgenaam van het Shellconcern. Sugar is diep onder de indruk van haar miljonair, evenals Jerry/Daphne van de zijne. Hij vergeet zelfs dat hij geen vrouw is als hij Osgoods huwelijksaanzoek accepteert. Juist op dat moment arriveren er allerlei gangsters in het hotel. De verschillende bendes houden een conventie en ook de bende van 'Spats' is uitgenodigd. "Spats' herkent Jerry en Joe en zet de achtervolging in. Uiteindelijk weten Jerry en Osgood en Joe en Sugar te ontsnappen met het jacht van Osgood. Joe bekent Sugar dat hij haar voorgelogen heeft maar ze antwoordt dat ze desondanks van hem houdt. Jerry intussen maakt aan Osgood bekend dat ze niet kunnen trouwen, omdat hij een man is. De miljonair antwoordt echter droogjes: "Ach, niemand is perfect".

Met Some Like It Hot zette Wilder een nieuwe standaard op het gebied van de screwball comedy. Hij gaf absurde dialogen nog meer vaart, verhoogde de seksuele lading, werkte het travestiethema uit in spitse, hilarische oneliners en maakte van de storyline een in razend tempo afgewikkelde grap rond de zucht naar roem en geld.

Ondanks problemen bij de opnamen is Monroe's optreden een van de beste uit haar carrière: ze bleek een volbloed comédienne en ontving een Golden Globe voor haar vertolking van Sugar. De film werd door het American Film Institute uitgeroepen tot beste Amerikaanse komedie aller tijden.

De film is gebaseerd op een verhaal van Robert Thoeren en Michael Logan. Logan had het verhaal (zonder de gangsters overigens) al eens gebruikt voor de Duitse film Fanfaren der Liebe uit 1951. De filmtitel komt uit het kinderrijmpje "Pease Porridge Hot". In de film zegt Junior tegen Sugar Kane dat 'hij meer van klassieke muziek houdt dan (hot) jazz'. De werktitel voor de film was overigens "Not Tonight, Josephine".



De film was een groot succes in de bioscopen met een omzet van 25 miljoen dollar in de VS alleen al (op een budget van bijna 3 miljoen dollar). Hoewel de film veel nominaties kreeg voor de Oscars werd alleen de Oscar voor Beste kostuums verzilverd. Wel was er een Golden Globe voor Beste film, voor Beste actrice (Monroe) en voor Beste acteur (Lemmon). In 1989 werd de film geselecteerd voor conservering in het United States National Film Registry van het Library of Congress. In 2000 verscheen de film op de eerste plaats in de lijst van 100 beste filmkomedies van het American Film Institute.

Doordat in de film travestie voorkomt en er toespelingen zijn op homoseksualiteit, waren er bij het verschijnen morele bedenkingen in het licht van de Motion Picture Production Code. Die code verloor door de film verder aan betekenis. Naar maatstaven van de 21ste eeuw is de film bijzonder door de openlijke suggestie van een homohuwelijk in het verrassende slot.