Anita Berber (1899-1928) |
![]() |
links:
Portret van Anita Berber tegen een rode achtergrond in een
nauwsluitende rode jurk van de
Duitse schilder Otto Dix in 1925. Het bevindt zich in de collectie
van de Sammlung Landesbank Baden-Württemberg in bruikleen aan het
Kunstmuseum
StPortret van Anita Berber is een schilderij
gemaakt door de
Duitse schilder Otto Dix in 1925. Het bevindt zich in de
collectie
van de Sammlung Landesbank Baden-Württemberg in bruikleen aan het
Kunstmuseum
Stuttgart, Duitsland. Dix kende Anita Berber persoonlijk, omdat hij verschillende optredens van haar had bijgewoond. Hoewel Berber voor dit portret naakt poseerde, besloot de kunstenaar haar af te beelden in een lange nauwsluitende rode jurk, op een rode achtergrond. De jurk bedekt bijna haar hele lichaam. Ze kijkt naar links, terwijl ze een vamp-achtige pose aanneemt, met haar rechterhand voor zich en haar linkerhand rustend op Haar haar is ook rood, terwijl ze een zeer dikke witte make-up draagt, die haar gezicht een maskerachtig uiterlijk geeft. Haar afbeelding benadrukt haar seksualiteit en haar status als seksicoon van haar tijd.danseres |
.In
1919 speelde zij in de stomme film Anders als die Andern
geproduceerd tijdens de Weimarrepubliek. Het
is wereldwijd een van de eerste films met homoseksualiteit als thema. |
![]() |
![]() |
De
vele verhalen over Anita Berber droegen bij tot haar
imagovorming.
|
In
1919 speelde zij in de stomme film Anders als die Andern geproduceerd tijdens de Weimarrepubliek. Het is wereldwijd een van de
eerste films met homoseksualiteit als thema. In 1921 danste zij voor het eerst naakt. Zij ontwikkelde zich in dit genre, mede door haar spraakmakende duetten met een mannelijke partner. Ook verwierf Anita zich publiciteit met haar twee huwelijken, haar seksueel verkeer met beide geslachten, haar drank- en drugsgebruik en diverse financiële oplichtingszaken. De vele verhalen over Anita Berber droegen bij tot haar imagovorming. “In een inferno van geschreeuw, geraas en gelach gaat het publiek tekeer. De danseres beantwoordt elke vulgaire kreet met een nog smeriger scheldwoord terwijl ze heen en weer blijft draaien."Anita leefde van moment tot moment. In de dans, voor de camera, in de roes: haar lichaam was het instrument voor haar kunst. Ze had niets anders. Daaraan onderdanig te zijn, met volle overgave en alle hartstocht, was haar lot".Haar hoogtijdagen waren de periode van inflatie in Duitsland. De extreme verandering van het ingetogen keizertijdperk naar de ontbinding van materiële en morele waarden na het einde van de Eerste Wereldoorlog maakte Anita tot een symbool van de dolle jaren twintig. Haar motto was: Als je A zegt, moet je RSCH zeggen! Met haar partner Sebastian Droste danste ze de dansen van ondeugd, horror en extase. |
![]() |